קוד: אלים= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
מי כמוכה באלים ה', מי כמוכה נאדר בקודש...".
המפרשים הסבירו פסוק זה בדרכים שונות (ראו בהמשך), אך לדעתי אין כאן כל בעיה, כי ברור ומוסכם על כולם שבטבע יש כוחות רבים. בימינו מאמינים, שהעולם הפיסיקלי נשלט ע"י שלושה כוחות (כוח הכבידה, הכוח האלקטרומגנטי-חלש, והכוח הגרעיני-חזק); בעבר לא הכירו כוחות אלה, וחשבו שכל כוכב וכל תופעת טבע הם כוח בפני עצמו - השמש, הירח, הגשם, הים וכו'.
אין ספק שכוחות אלה קיימים; המחלוקת שבינינו
לבין העמים האחרים הייתה, שהם האמינו בכך שכוחות הטבע הם עצמאיים, לכל אחד
יש בחירה חופשית, ולכן כדאי לעבוד כל אחד מהם בנפרד; ואנחנו גילינו את ה'
- הבורא והמנהיג של כל הכוחות הללו, שרק לו יש בחירה חופשית, ולכן יש
לעבוד רק אותו.
באלם- בחזקים, כמו (יחזקאל יז ג)
ואת אילי הארץ לקח, (תהלים כב כ)
אילותי לעזרתי חושה"
מי כמכה באלים= במלאכי מעלה שהם נקראים אלים, מלשון
זה אלי ואנוהו(פסוק ב). והקב"ה נקרא אל עליון על כלם, וכן
ועל אל אלים ידבר נפלאות(דניאל יא לו), כמו
הוא אלהי האלהים(דברים י יז), וכן
הבו לה' בני אלים(תהלים כט א), כמו בני האלהים, כי יקראו אלים ובני אלים, וכן יקראו האלהים ובני אלהים,
כי גדול ה' מכל האלהים(להלן יח יא),
ויבאו בני האלהים להתיצב על ה'(איוב א ו). ויש אומרים (הרד"ק בספר המכלול י ב) כי {בני} איננו סמיכות, וכן
בני שלשים(בראשית נ כג),
אנשי מחקה על הקיר(יחזקאל כג יד). וזה טעם
מי כמכה נאדר בקדש, שאין כמהו אדיר במעון הקדש בשמים. ובמכילתא (כאן) מי כמוכה באלו שהם משמשים לפניך במרום, שנאמר (תהלים פט ז ח)
כי מי בשחק יערוך לה' ידמה לה' בבני אלים אל נערץ בסוד קדושים רבה".
באלים: באלהים, כלומר באלהי העמים, כמו
ועל אלים ידבר נפלאות(דניאל י"א ל"ו), וכן
מי בשחק יערוך לה' ידמה לה' בבני אלים(תהלים פ"ט ז') ענינו בבני אלהים והם המלאכים, וכן
הבו לה' בני אלים הבו לה' כבוד ועוז(שם כ"ט א') ענינו בני אלהים, כלומר המלאכים; וחוץ מאלה לא מצאנו אלים להוראת אלהים, כי אם להוראת החוזק והגבורה כמו למטה (טו)
אילי מואב, וכן
משתו יגורו אלים(איוב מ"א י"ז). וטעם הדבר, כי "אל" תחילת הוראתו חזק ואמיץ, ומזה נגזר "אלוה", "אלהים", אך אלה נשתנו בצורתם, וכל השומע שם "אלהים" יודע שהכוונה מי שהוא נעבד, בין שיהיה בו כוח וגבורה (כאלהי אמת) בין שלא יהיה בו שום כוח כמו אלהי העמים; אבל שם "אלים" לא נשתנה בצורתו, והשומע יבין בהכרת בעלי כוח וגבורה, לפיכך לא בחרו ישראל לקרוא בשם זה לאלילי העמים ולא אמרוהו הנביאים אלא כשהיה המאמר עצמו מוכיח שאין האלים ההם בעלי חוזק באמת, כמו כאן שהכתוב אומר שאין באלים מי שיהיה
נאדר בקדש נורא תהלות עושה פלא, וכמו בדניאל, שבאמרו
אל אליםהורה שהם תחת האל האמתי".