קוד: עקב= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
המילה
עֵקֶב מופיעה פעמים רבות בתנ"ך לציון שכר על התנהגות טובה:
וְהִתְבָּרֲכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ, עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ בְּקֹלִי" (פירוט).
וְהִתְבָּרֲכוּ בְזַרְעֲךָ כֹּל גּוֹיֵי הָאָרֶץ, עֵקֶב אֲשֶׁר שָׁמַע אַבְרָהָם בְּקֹלִי וַיִּשְׁמֹר מִשְׁמַרְתִּי מצותי חֻקּוֹתַי וְתוֹרֹתָי" (פירוט).
וְעַבְדִּי כָלֵב, עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ וַיְמַלֵּא אַחֲרָי, וַהֲבִיאֹתִיו אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בָּא שָׁמָּה וְזַרְעוֹ יוֹרִשֶׁנָּה".
וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, וְשָׁמַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ" (פירוט)
עֵקֶב עֲנָוָה יִרְאַת ה', עֹשֶׁר וְכָבוֹד וְחַיִּים" (פירוט).
מַצְדִּיקֵי רָשָׁע עֵקֶב שֹׁחַד, וְצִדְקַת צַדִּיקִים יָסִירוּ מִמֶּנּוּ" (פירוט) - כאן זו תוכחה לשופטים, המשבשים את חוקי השכר והעונש: מבחינתם, לתת להם שוחד זו התנהגות טובה המצדיקה לתת שכר לרשע.
או עונש על התנהגות רעה:
כַּגּוֹיִם אֲשֶׁר ה' מַאֲבִיד מִפְּנֵיכֶם כֵּן תֹאבֵדוּן, עֵקֶב לֹא תִשְׁמְעוּן בְּקוֹל ה' אֱלֹהֵיכֶם"
וְאֶת הַכִּבְשָׂה יְשַׁלֵּם אַרְבַּעְתָּיִם, עֵקֶב אֲשֶׁר עָשָׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וְעַל אֲשֶׁר לֹא חָמָל"
וְעַתָּה לֹא תָסוּר חֶרֶב מִבֵּיתְךָ עַד עוֹלָם, עֵקֶב כִּי בְזִתָנִי וַתִּקַּח אֶת אֵשֶׁת אוּרִיָּה הַחִתִּי לִהְיוֹת לְךָ לְאִשָּׁה"
וְלֹא שַׁבְתֶּם עָדַי נְאֻם ה'. לָכֵן כֹּה אֶעֱשֶׂה לְּךָ יִשְׂרָאֵל, עֵקֶב כִּי זֹאת אֶעֱשֶׂה לָּךְ,
הִכּוֹן לִקְרַאת אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל"
יָשֹׁמּוּ עַל עֵקֶב בָּשְׁתָּם, הָאֹמְרִים לִי הֶאָח הֶאָח" - תבוא שממה על אויביי, בגלל שביישו אותי ושמחו לאידי.
בספר תהלים, המילה עקב משמשת כשם-עצם, לציון השכר עצמו:
גַּם עַבְדְּךָ נִזְהָר בָּהֶם, בְּשָׁמְרָם עֵקֶב רָב".
הוֹרֵנִי ה' דֶּרֶךְ חֻקֶּיךָ, וְאֶצְּרֶנָּה עֵקֶב" (פירוט).
נָטִיתִי לִבִּי לַעֲשׂוֹת חֻקֶּיךָ, לְעוֹלָם עֵקֶב".
וייתכן שזו משמעות המילה גם כאן: