קוד: שנה אחת בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
בכמה מצוות בתורה נזכר פרק-הזמן שנה.
חז"ל הוכיחו, שברוב המקומות הכוונה היא לשנה שנמדדת מיום ליום, ולא לפי "תאריך קובע": "תנו רבנן: שנה האמורה בקדשים, שנה האמורה בבתי ערי חומה, שתי שנים שבשדה אחוזה, ושש שנים שבעבד עברי, וכן שבבן ושבבת - כולן מעת לעת:
" (תלמוד בבלי, ערכין יח:)
שנה האמורה בקדשים מנלן? אמר רב אחא בר יעקב: אמר קרא (ויקרא יב) כבש בן שנתו, שנתו שלו ולא של מנין עולם" (כלומר: אם כבש נולד בתאריך מסויים, הוא נחשב "בן שנתו" עד שמגיע אותו תאריך בשנה הבאה, ולא רק עד ראש השנה הבאה).
שנה האמורה בבתי ערי חומה - דכתיב (ויקרא כה) עד תום שנת ממכרו, ממכרו שלו ולא שנה למנין עולם" (כלומר: אם אדם מוכר את ביתו בתאריך מסויים, מותר לו לגאול אותו עד שמגיע אותו התאריך בשנה הבאה, ולא רק עד ראש השנה הבאה).
שתי שנים שבשדה אחוזה - דכתיב (ויקרא כה) במספר שני תבואות ימכר לך, פעמים שאדם אוכל שלש תבואות בשתי שנים." (כלומר: אם אדם מוכר את שדהו בתאריך מסויים, מותר לו לגאול אותו החל מאותו תאריך בעוד שנתיים, ולא מראש השנה בעוד שנתיים, וכך יש אפשרות שהקונה יאכל תבואות של שלוש שנים - למשל אם בשנה הראשונה התבואה צמחה מאוחר ובשנה האחרונה התבואה צמחה מוקדם).
שש שבעבד עברי - דכתיב (שמות כא) שש שנים יעבוד ובשביעית, זימנין דבשביעית נמי יעבוד" (כלומר: אם אדם נמכר לעבד בתאריך מסויים, הוא משתחרר באותו תאריך לאחר שעבד 6 שנים מלאות, ולכן יתכן שתקופת העבודה שלו תתפרס על 7 שנים בלוח השנה - למשל סוף 5765, כל 5766, כל 5767, כל 5768, כל 5769, כל 5770, תחילת 5771).
ושבבן ושבבת כולן מעת לעת - למאי הילכתא? אמר רב גידל אמר רב: לערכין, רב יוסף אמר: לפרקין דיוצא דופן..."(כלומר: הגיל של הילדים, לצורך חישוב הערך שצריך לשלם עבורם לבית המקדש, נקבע על-פי תאריך הולדתם ולא על-פי מספר ראשי-השנה שעברו מאז הולדתם).