שני חיי -

קוד: שני חיי - בתנ"ך

סוג: כלל

מאת: ראובן זילברמן

אל:

ישנה גירסה מעודכנת של המאמר;   ראו שני חיי.

----

המושג שני חיי- נאמר על שרה, בראשית כג1: " וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים שְׁנֵי חַיֵּי שָׂרָה " ( פירוט)

וגם על אברהם, בראשית כה7: " וְאֵלֶּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי אַבְרָהָם אֲשֶׁר חָי מְאַת שָׁנָה וְשִׁבְעִים שָׁנָה וְחָמֵשׁ שָׁנִים "

וכמה פעמים על יעקב, בראשית מז8: " וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יַעֲקֹב כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ? ", בראשית מז9: " וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל פַּרְעֹה יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה מְעַט וְרָעִים הָיוּ יְמֵי שְׁנֵי חַיֵּי וְלֹא הִשִּׂיגוּ אֶת יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי אֲבֹתַי בִּימֵי מְגוּרֵיהֶם ", בראשית מז28: " וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה וַיְהִי יְמֵי יַעֲקֹב שְׁנֵי חַיָּיו שֶׁבַע שָׁנִים וְאַרְבָּעִים וּמְאַת שָׁנָה "

אבל לא על יצחק - מדוע?

נתאר לעצמנו את המצבה של אברהם - מה יהיה כתוב עליה? "פה נקבר אברהם"? אבל היו לו שני שמות - בתחילת ימיו הוא נקרא "אברם" ורק אחר כך "אברהם"! אם כך, על המצבה יהיו שתי שורות "אברם (משנה... עד שנה...)" ו"אברהם (משנה... עד שנה...)" - ובסה"כ "שני ימיו = 175 שנה".

כך הדבר גם לגבי שרה (שרי) ויעקב (ישראל); על המצבה שלהם יהיה כתוב "שני ימיהם" = סך כל השנים משתי התקופות. אולם לא על יצחק - שמו לא השתנה!

אולם, הביטוי נאמר גם על ישמעאל, בראשית כה17: " וְאֵלֶּה שְׁנֵי חַיֵּי יִשְׁמָעֵאל מְאַת שָׁנָה וּשְׁלֹשִׁים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים וַיִּגְוַע וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו ", וגם שמו לא השתנה...

אולם, ישמעאל עבר שינוי משמעותי אחר - בגיל 13 הוא נמול (בגיגוד ליצחק שנמול כבר בתחילת חייו); אם כך, לישמעאל היו שני חיים - חיים כערל, וחיים כנמול.

אצל יעקב מופיע גם הביטוי שני מגוריי , והכוונה לשתי תקופות של מגורים - אחת בכנען (130 שנה) ואחת במצרים (17 שנה).

הביטוי נאמר גם על לוי ובניו, שמות ו16: " וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי לֵוִי לְתֹלְדֹתָם גֵּרְשׁוֹן וּקְהָת וּמְרָרִי וּשְׁנֵי חַיֵּי לֵוִי שֶׁבַע וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה ", שמות ו18: " וּבְנֵי קְהָת עַמְרָם וְיִצְהָר וְחֶבְרוֹן וְעֻזִּיאֵל וּשְׁנֵי חַיֵּי קְהָת שָׁלֹשׁ וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה ", שמות ו20: " וַיִּקַּח עַמְרָם אֶת יוֹכֶבֶד דֹּדָתוֹ לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת אַהֲרֹן וְאֶת מֹשֶׁה וּשְׁנֵי חַיֵּי עַמְרָם שֶׁבַע וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה "; ללוי וקהת אכן היו שתי תקופות חיים שונות - בכנען ובמצרים; אולם לגבי עמרם - הביטוי לא ברור.

הביטוי מופיע גם אצל ברזילי הגלעדי, שמואל ב יט35: " וַיֹּאמֶר בַּרְזִלַּי אֶל הַמֶּלֶךְ כַּמָּה יְמֵי שְׁנֵי חַיַּי כִּי אֶעֱלֶה אֶת הַמֶּלֶךְ יְרוּשָׁלִִָם ", ועדיין לא מצאתי לו הסבר.

תגובות