טל טוב וטל רע

קוד: טל טוב וטל רע בתנ"ך

סוג: משל

מאת: סיגל ואראל

אל: מכתב

[תודה לסיגליה!]

בכמה מקומות בתנ"ך נזכר טל כמשל:

  1. דברים לב 2: יערוף כמטר לקחי, תיזל כ טל אמרתי; כשעירים עלי דשא, וכרביבים עלי עשב.
  2. ישעיהו יח 4: אשקטה ואביטה במכוני, כחום צח עלי אור, כ עב טל בחום קציר .
  3. הושע ו 4: מה אעשה לך אפרים? מה אעשה לך יהודה? וחסדכם כענן בוקר, וכ טל משכים הולך !
  4. הושע יג 3: לכן יהיו כענן בוקר, וכ טל משכים הולך ; כמוץ יסוער מגורן, וכעשן מארובה.
  5. הושע יד 6: אהיה כ טל לישראל, יפרח כשושנה; ויך שורשיו כלבנון.
  6. מיכה ה 6: והיה שארית יעקב בקרב עמים רבים, כטל מאת ה', כרביבים עלי עשב - אשר לא יקווה לאיש, ולא ייחל לבני אדם.
  7. תהלים קלג 3: כטל חרמון, שיורד על הררי ציון: כי שם ציווה ה' את הברכה, חיים עד העולם.
  8. משלי יט 12: נהם ככפיר זעף מלך; וכטל על עשב רצונו.

בחלק מהפסוקים נראה שטל הוא דבר רע - סמל לזמניות ולחוסר-יציבות. אבל בפסוקים אחרים נראה שטל הוא דבר טוב ונצחי (משל לה' או לתורה)! אז מהו מסמל הטל - טוב או רע?

פעם הייתי באשקלון, וקמתי מוקדם בבוקר, והרגשתי שיורד עלי גשם. זה נראה לי קצת מוזר כי זה היה אייר והשמיים היו בהירים. אז הסתכלתי למעלה וראיתי שזה בכלל לא גשם אלא טיפות של טל שנזל מהעלים של העץ שעמדתי מתחתיו. לפי זה נראה לי שיש שני סוגים של טל – טל "עבה" וטל "דק". הטל העבה הוא בכלל לא זמני, להפך – הוא משקה את האדמה ממש כמו גשם. בדרום, במקומות שאין הרבה גשמים, זה ממש חיוני { נדמה לי שהושע היה משבט ראובן – אז הוא גר בדרום עבה"י המזרחי. } אבל הטל הדק הוא זמני – הוא מתנדף כשהשמש זורחת ולא משקה את האדמה. נראה לי שהפסוק "אהיה כטל לישראל" מדבר על הטל העבה, כי כשהושע רוצה לדבר על הטל הדק הוא לא אומר סתם "טל" אלא [ו4, יג13] "טל משכים הולך" (טל שמשכים בבוקר והולך לו...).

הפסוק בישעיה יח לא-כל-כך ברור לי, אבל נראה לי שעב-טל זה דבר חיובי – זה מגן מפני החום של הקציר. גם שם נראה שהטל העבה הוא משל להשגחה של ה'.

עוד הערה:קראתי פעם מדרש חז"ל (לא זוכר איפה) שהטל טוב יותר מהגשם, כי הטל רק מועיל והגשם גם עלול להזיק אם הוא חזק מדי.

תגובות