קוד: מדור הצניעות בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: אראל
אל: נ..נח..נח"ת תשרי ס'
" לבני קהת, הלויים שהיו נושאים את ארון ה', היה אסור לראות את הארון; רק לאהרן ובניו היה מותר לראות אותו, והם היו חייבים לכסות אותו בפרוכת, ורק אז הותר לבני קהת לשאת אותו. האיסור מבטא את הקדושה של הארון: מרוב שהוא קדוש - אסור לאנשים 'זרים' להסתכל עליו כשהוא לא מכוסה. מקורות נוספים:זאת עבודת בני קהת באוהל מועד: קודש הקודשים. ובא אהרון ובניו, בנסוע המחנה, והורידו את פרוכת המסך; וכיסו בה את ארון העדות. ונתנו עליו כסוי עור תחש, ופרשו בגד כליל תכלת מלמעלה... ולא יבואו לראות כבלע את הקודש, ומתו.
" (שמ"א ו 19).כי ראו בארון ה'
". לפי מדרש אחד הוא הראה להם את ארון הקודש. לפי מדרש אחר הוא הראה להם את אשתו. לדעתי [אראל] שני המדרשים באים ללמד רעיון דומה: חזקיהו חטא בכך שהראה לבבלים דבר שאסור להם לראות, ובכך פגע בקדושתו\ה.לא היה דבר אשר לא הראם חזקיהו בביתו ובכל ממשלתו
" פירש רש"י: "ככלה צנועה המכסה פניה". רש"י משווה את המשכן לאישה, ואת הבד שכיסה את המשכן לכיסוי לפנים שלה. במבט ראשון ההשוואה בין המשכן לגוף של אישה נראית מוזרה; נראה לי שרש"י הגיע לזה מהפסוק (תהלים קמד 12) "...וכפלת את היריעה השישית אל מול פני האוהל.
":המשורר משווה את גוף הבנות להיכל (=אחד מחלקיו של בית המקדש).בנותינו כזווייות - מחוטבות, תבנית היכל
", אבל גוף האישה נברא באופן אחר - (ב 22) "עפר מן האדמה
":ה' לקח חלק מגוף הגבר, ואז בנה אותו - כלומר הוסיף לו חומרים, עד שהוא נהיה לגוף של אישה. ייתכן שהחומרים שהוסיף ה' לצלע לא היו רק 'עפר מן האדמה' אלא חומרים אחרים - עדינים וא-להיים יותר, ולכן גוף האישה נחשב קדוש יותר ויש איסור חמור יותר להסתכל עליו.וייבן ה' א-להים את הצלע אשר לקח מן האדם, לאישה