מאת: אראל
דניאל ו29: "
וְדָנִיֵּאל דְּנָה הַצְלַח בְּמַלְכוּת דָּרְיָוֶשׁ וּבְמַלְכוּת כּוֹרֶשׁ פרסיא [פָּרְסָאָה]
"
תרגום: "
ודניאל זה הצליח במלכות דריוש ובמלכות כורש הפרסי ".
בפסוקנו נזכר דריוש לפני כורש, אבל בספר עזרא הסדר הפוך,
עזרא ד5: "
וְסֹכְרִים עֲלֵיהֶם יוֹעֲצִים לְהָפֵר עֲצָתָם כָּל יְמֵי
כּוֹרֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס, וְעַד מַלְכוּת
דָּרְיָוֶשׁ מֶלֶךְ פָּרַס
". ולכן מקובל לפרש שהיו שני דריוש:
דריוש המדי שחי בזמן כורש, ו
דריוש הפרסי שחי כמה עשרות שנים אחריו. וראו בביאור על
דניאל ו1: "
וְדָרְיָוֶשׁ מדיא[מָדָאָה] קַבֵּל מַלְכוּתָא כְּבַר שְׁנִין שִׁתִּין וְתַרְתֵּין
" (
פירוט). ולפי זה, פירוש "בְּמַלְכוּת דָּרְיָוֶשׁ וּבְמַלְכוּת כּוֹרֶשׁ" -
1. שתיהן היו באותו הזמן, דריוש המדִי מלך בבבל - שָם דניאל, וכורש מלך המלכים - מלך על דריוש
(
אלקים ראיאל, ע"פ אבן עזרא) .
2. "
כורש מלך אחר דריוש, שלא מלך דריוש המדי אלא שנה אחת, ונהרג במלחמה, כאשר כתוב בספר יוסף בן גוריון; והמליכו את כורש חתנו עליהם בתוך החיל
"
(
רש"י) .