קוד: ההבדלים בין עזרא לנחמיה בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 1
עזרא ונחמיה, שני מנהיגי העם בתקופת בית-שני, הם שני אנשים בעלי אופי מאד שונה. זה יכול לעזור לנו להבחין בין פסוקים שקשורים לעזרא לבין פסוקים שקשורים לנחמיה.
באופן כללי, עזרא דומה לאהרון ונחמיה דומה למשה. הדמיון של עזרא לאהרון בולט כבר בפסוקים הראשונים שמציגים אותו, שמתארים את כל השושלת שלו עד אהרון: "עזרא בן שריה בן עזריה... בן פינחס בן אלעזר בן אהרון הכהן הראש". גם באופי הוא דומה לאהרון: הוא אדם מתון ושלו, 'אוהב שלום ורודף שלום'. נחמיה, לעומת זאת, דומה למשה -- הוא אדם הרבה יותר תקיף וקשוח, כמו שנראה בהמשך.
ההבדלים ביניהם מתבטאים בשתי התפילות שהם מתפללים (עזרא ט, נחמיה א):
כי
עוונותינו רבו למעלה ראש ו אשמתנו גדלה עד לשמים. מימי אבותינו אנחנו ב אשמה גדלה עד היום הזה..." "הארץ אשר אתם באים לרשתה ארץ נדה היא בנדת עמי הארצות, בתועבתיהם אשר מלאוה מפה אל פה ב טומאתם".
א-להי, בושתי ונכלמתי להרים א-להי פני אליך..."
חבל חבלנו לך ולא שמרנו את המצות ואת החקים ואת המשפטים אשר צוית את משה עבדך",
(דברים ל)זכר נא את הדבר אשר צוית את משה עבדך לאמר: אתם תמעלו, אני אפיץ אתכם בעמים, ושבתם אלי ושמרתם מצותי ועשיתם אותם, אם יהיה נדחכם בקצה השמים משם אקבצם
(דברים יב ועוד)והביאותים אל המקום אשר בחרתי לשכן את שמי שם
(שמות לב11)והם עבדיך ועמך אשר פדית בכחך הגדול ובידך החזקה
וגם בתחילת התפילה הוא אומר משפט שמזכיר את דברי משה
(דברים ז9).ואמר אנא ה’ א-להי השמים, הא-ל הגדול והנורא, שומר הברית וחסד לאהביו ולשמרי מצותיו
ההבדלים ביניהם מתבטאים גם באופן הטיפול שלהם בבעיית הנשים הנכריות:
הוא לא עושה שום דבר עד שמתאספים אליו אנשים:"וכשמעי את הדבר הזה קרעתי את בגדי ומעילי, ואמרטה משער ראשי וזקני, ואשבה משומם".
וגם אז הוא ממשיך להתאבל:"ואלי יאספו כל חרד בדברי אלהי ישראל על מעל הגולה",
אח"כ הוא מתפלל (התפילה שקראנו קודם). אח"כ הוא בוכה (פרק י). ורק לבסוף, כשמגיע אליו שכניה-בן-יחיאל ומעודד אותו, הוא מתחיל לפעול כדי לתקן את המצב (ע' פרק י)"ואני ישב משומם עד למנחת הערב".
. הוא לא מבזבז זמן על צומות ובכיות, אלא פועל מיד ובכוח רב כדי לעקור את התופעה מעם ישראל.ואריב עמם ואקללם ואכה מהם אנשים ואמרטם ואשביעם באלהים אם תתנו בנותיכם לבניהם ואם תשאו מבנותיהם לבניכם ולכם"
הבדל נוסף ביניהם הוא ביחס למידת הבטחון בקב"ה.
"כי בושתי לשאול מן המלך חיל ופרשים לעזרנו מאויב בדרך, כי אמרתי למלך לאמור: יד א-להינו על כל מבקשיו לטובה, ועוזו ואפו על כל עוזביו".
"וישלח עמי המלך שרי חיל ופרשים".
ההבדלים מתבטאים בעוד כמה תחומים, אבל לצערי שכחתי חלק מהם במשך הזמן. אז מי שמגלה – שישלח לי...