"איכה ישבה בדד העיר רבתי עם, היתה כאלמנה".

מגילת איכה היא צרור תחושות סבל עמוקות וכאב נוגה המלווה שבירת מיתוס משמעותי בעם, ניתוק הקשר האחרון עם הארץ. הקינה העולה מן המגילה היא כה קשה, עצובה והיא עתירת ייאוש.

איכה אינה מנסה להיות תיאור היסטורי מדויק של השתלשלות אירועים, היא אינה התעוד של גלות בבל וחורבן בית המקדש. היא רק מעבירה את תחושת הכאב והצעקה העולה מן הנשמה, שאינה מסוגלת לתפוס את גודל הצרה. כמו אישה עזובה שאין לה נחמה, כמו מלכה שהופשטה מעדייה, כך יושבת לה יהודה עזובה, מסתכלת כה וכה ולא מבינה איך זה קרה לה.

הקשר עם-ה`-ארץ הודגש בתנ"ך הלוך והזכר. אם המקדש הוא הסמל האולטימטיבי והקשר המוחשי ביותר לה`, הרי שהרס בית המקדש והגלות מהארץ, משאירים את העם יתום ונטול תמיכה. שני שליש מאישיות נלקחים בחטף, וכמו כל ילד, העם ממש לא ראה את זה בא. אבל מי ששר את הקינה היא העיר הנותרת ריקה, העיר שנזנחה.

המיתוס בדבר נצחיות בית המקדש ויהודה מבוסס על כמה דברים. סנחריב, שהפסיק את המצור על ירושלים והיא ניצלה, המשך קיום יהודה למול גלות מלכות הצפון, אמונה בנצחיות שושלת דוד למול הממלכות המתחלפות בצפון. יהודה עמדה איתנה מול השינויים המתחלפים וגלות אשור והתחושה היתה שאי אפשר לשבור אותה. ואז פתאום זה בא.

כשאתם לא מצפים למשהו, המכה הרבה יותר קשה, ובעיקר: העלבון. איך אבא אלוהים עשה לנו את זה? ברור שהאשם הוא בעם, אבל הסבל כה קשה וצריך להקל עליו. הפתרון נמצא בדמות חלוקת האשם, או בלשון המקצועית: גמול דורות מצטבר. זה לא רק אתם, תבינו, זה כל הדורות שקדמו לכם וסאת החטאים התמלאה. ההקלה היא מצד אחד בהקטנת יסורי המצפון העצמיים ותחושת האשם (גם שיהיה לך רע וגם שזו תהיה אשמתך הבלעדית?). בנוסף, התמלאות הסאה מרמזת על דף חדש שנפתח ביחסים בין העם לאלוהים. מעכשיו אפשר לתקן את דרכנו ולבנות מחדש את הקשר. המון המון סבל וייסורים, אבל יש אור בקצה המנהרה.

המגילה מסתיימת בתחינה נואשת אל האל, שיקחנו אליו. במהלך הקשר בגידות אין ספור והתמרדות כנגד המסגרת המגבילה של מערכת היחסים. אבל כשנשארים לבד, פתאום חשים את הרוח נושבת בעורף ואין מי שיגן עלינו, אין מי שיאהב אותנו, ואין שום דבר שנמשך לנצח. "השיבנו יהוה אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם", מתחנן העם, וקריאתו חודרת אל הלב.

להודעה זו מצורף/ים: הקישורים:
מגילת איכה
     

 22/04/200101:16 silk כוחו של אגו
 19/04/200100:33 silk השואה הפרטית של ירושלים
 19/04/200100:45 דיירדרה      ורק אנוכי
 19/04/200116:42 מתבונן          יפה
 19/04/200116:45 דיירדרה              לא הצלחתי להבין - מה חיפשת? ללא תוכן
 19/04/200120:47 מתבונן                  חיפשתי משהו
 19/04/200122:50 silk                      זה מה שאני אמרתי?
 20/04/200109:45 מתבונן                          גם אם לא במודע
 18/04/200114:38 silk למי שואה למי גבורה


 
כל הזכויות שמורות 1999-2001 ©  נטוויז'ן  בע"מ  |  פירסום בנענע  |  דרושים בנענע  |  תנאי שימוש בנענע  |  עמוד הבית שלי