מוקש - כעס ועבודה זרה

קוד: ביאור:משלי כב25 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי כב24-25: "אַל תִּתְרַע אֶת בַּעַל אָף, וְאֶת אִישׁ חֵמוֹת לֹא תָבוֹא. פֶּן תֶּאֱלַף אֹרְחֹתָו, וְלָקַחְתָּ מוֹקֵשׁ לְנַפְשֶׁךָ"

- כי אם תתחבר איתו, אתה תאלף (תתרגל) להיות כעסן ועצבני כמותו, ותיקח (תלמד) מידה רעה שתהיה מוקש (מכשול) לנפשך.

הקבלות

קירבה אל בעל-אף (כעסן) היא מוקש - היא מכשילה את האדם וגורמת לו ללמוד מדרכיו של אותו בעל-אף.    מוקש במשמעות דומה נזכר פעמים רבות בתורה:

בכל הפסוקים הללו, המוקש הוא הקירבה אל עובדי האלילים - המכשילה את בני ישראל וגורמת להם ללמוד מדרכיהם.   מכאן, שספר משלי משווה בין כעס לבין עבודת אלילים.    גם הביטוי בעל-אף רומז לשמו של האליל בעל.

דקויות

תאלף

"ומה שאמר: פן "תאלף" ארחותיו, ולא אמר פן "תלמד", לרמוז אל ריבוי הנזיקין שהכעסן עלול ליפול בהם... מלשון אֶלֶף ממש, שהוא המספר הגדול של הארחות הרעות הבאות מן הכעס, והכתוב אומר: יפול מצדך אלף, והם האלף מזיקין של השמאל ששולטים על הכעסן והוא נופל בידם, ונהפוך הוא אל הסבלן, שהם לבסוף נופלים תחתיו והוא שולט עליהם" (רמ"ד וואלי).

תגובות