מאת: אראל
תהלים קיח10: "
כָּל גּוֹיִם סְבָבוּנִי, בְּשֵׁם ה' כִּי אֲמִילַם.
"
כל הגויים סבבו (הקיפו) אותי מכל הכיוונים כדי להילחם בי; אבל אני בוטח בשם ה' כי אצליח להמיל (לפורר ולפזר) אותם.
הפסוק מתאר מלחמה רב זירתית: גויים רבים מקיפים את עם ישראל מכל הכיוונים כדי להילחם בו. מתי היתה מלחמה זו?
1. לפי מלבי"ם
(בשם ר' אלעזר בן עזריה בפרק ערבי פסחים) , כל הפרקים קיג-קיח נאמרו ע"י חזקיהו וסיעתו. הפסוק שלנו מתייחס למלחמה המתוארת במלכים ב יח-יט: סנחריב מלך אשור אסף
גויים רבים שכבש, עלה איתם על יהודה,
וסבב והטיל מצור על ירושלים. וכל זה היה
בשם ה' - חלק מהתוכנית של ה',
להמיל (לפורר ולהכרית) את אשור,
ישעיהו יד24-25: "
נִשְׁבַּע ה' צְבָאוֹת לֵאמֹר, אִם לֹא כַּאֲשֶׁר דִּמִּיתִי כֵּן הָיָתָה וְכַאֲשֶׁר יָעַצְתִּי הִיא תָקוּם: לִשְׁבֹּר אַשּׁוּר בְּאַרְצִי, וְעַל הָרַי אֲבוּסֶנּוּ; וְסָר מֵעֲלֵיהֶם עֻלּוֹ, וְסֻבֳּלוֹ מֵעַל שִׁכְמוֹ יָסוּר
"
(
מלבי"ם) .
2. ולפי רש"י, הפסוק מדבר על מלחמה עתידית, "
מלחמות גוג ומגוג, שכל הגוים יהיו שם
"
(
רש"י, וכן
מצודות) , כמו שנאמר ב
זכריה יד2: "
וְאָסַפְתִּי אֶת
כָּל הַגּוֹיִם אֶל יְרוּשָׁלַים לַמִּלְחָמָה, וְנִלְכְּדָה הָעִיר וְנָשַׁסּוּ הַבָּתִּים...
". כל הגויים יקיפו את ירושלים; אבל ה' יגן על ישראל, יפורר ויכרית את הגויים הסובבים אותם,
זכריה יב9: "
וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא אֲבַקֵּשׁ לְהַשְׁמִיד אֶת
כָּל הַגּוֹיִם הַבָּאִים עַל יְרוּשָׁלָים
".
אמילם - מהשורש
מול , כמו ב
תהלים צ6: "
בַּבֹּקֶר יָצִיץ וְחָלָף, לָעֶרֶב
יְמוֹלֵל וְיָבֵשׁ
"; ועניינו התפוררות והיעלמות, כמו עלה יבש שמתפורר ומתפזר לכל עבר ונעלם; והמפרשים פירשו "
אמילם - אכריתם
".
---
גם היום אנחנו עומדים בפני מלחמה רב זירתית.
כל הגויים סובבים אותנו: עזה, לבנון, סוריה, עיראק, תימן, איראן, ואפילו טורקיה. ולנו נשאר רק לבטוח
בשם ה' , ולקוות שייתן לנו כוח
למולל , לפורר ולפזר את כל אויבינו,
תהלים קיח14: "
עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה
".