קוד: ב = באילו אמצעים אשתמש? בתנ"ך
סוג: מבנה1
מאת: אראל
אל:
תגובה ל: תהילים קיט שנכתבה ב10:54:37 02.05.2005
תהלים קיט, בית ב (פסוקים 9-16):
9 בַּמֶּה יְזַכֶּה-נַּעַר אֶת-אָרְחוֹ - לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ?
10 בְּכָל-לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ; אַל-תַּשְׁגֵּנִי
מִמִּצְותֶיךָ!
11 בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ - לְמַעַן לֹא
אֶחֱטָא-לָךְ.
12 בָּרוּךְ אַתָּה ה' - לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ.
13 בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי - כֹּל מִשְׁפְּטֵי-פִיךָ.
14 בְּדֶרֶךְ עֵדְותֶיךָ שַׂשְׂתִּי - כְּעַל
כָּל-הוֹן.
15 בְּפִקּוּדֶיךָ אָשִׂיחָה; וְאַבִּיטָה
אֹרְחֹתֶיךָ.
16 בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע; לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ.
לאות ב בלשון הקודש יש כמה משמעויות . בבית זה מופיעות שתיים מהן:
באמצעות-, על-ידי-. המשורר, הנער, מתחיל ללכת בדרך התורה, והוא שואל את עצמו - "
בַּמֶּה יְזַכֶּה-נַּעַר אֶת-אָרְחוֹ - לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ?" - באילו אמצעים אשתמש כדי שאזכה לשמור את דבר ה'? הוא מגיע למסקנה שאין לו כל אמצעים חוץ מאשר ליבו ושפתיו, כלומר - המחשבות והדיבורים: "
בְּכָל-לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ; אַל-תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְותֶיךָ! בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ - לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא-לָךְ. בָּרוּךְ אַתָּה ה' - לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ. בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי - כֹּל מִשְׁפְּטֵי-פִיךָ". למעשים הוא עדיין לא הגיע - הוא עדיין צעיר וחסר-ניסיון, ואינו יודע מספיק כדי לעשות את מצוות ה' בשלמותן; ולכן, בשלב הראשון, הוא מתקדם בעולם התורה רק באמצעות כלי המחשבה והדיבור.
בתוך-. המשורר אינו מסתפק במחשבות ובדיבורים "על התורה", מבחוץ; הוא רוצה להיכנס "לתוך התורה", להכניס את כל נפשו ואישיותו לתוך דבר ה': "
בְּדֶרֶךְ עֵדְותֶיךָ שַׂשְׂתִּי - כְּעַל כָּל-הוֹן. בְּפִקּוּדֶיךָ אָשִׂיחָה; וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ. בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע; לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ": כל שמחתו, שיחתו ושעשועיו נמצאים בתוך עדות ה', פיקודיו וחוקותיו.
המשורר הוא
נער
, אדם צעיר וחסר-ניסיון. הוא נכנס לראשונה לעולם התורה, והוא מתחיל מלימוד תיאורטי - מתקדם בעיקר על-ידי מחשבות ודיבורים, ומשקיע את כל כולו בלימוד, עד שיגדל ויגיע למעשה - כפי שנראה בהמשך.