קוד: מבנה תהלים קכז בתנ"ך
סוג: מבנה
מאת: אראל
אל:
תהלים קכז, "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה
", מתחיל בשלושה משפטים עם המילה שווא:
אִם ה' לֹא יִבְנֶה בַיִת, שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ";
אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר, שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר";
שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת, אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים; כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא".
שלושת הפסוקים מביעים רעיון דומה: המאמצים הרבים של האדם לבניה, להגנה ולפרנסה לא יועילו לו אם ה' לא ירצה שיצליח.
לאחר מכן ישנם שלושה משפטים המדברים על בנים:
הִנֵּה נַחֲלַת ה' בָּנִים, שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן"
כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר, כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים"
אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם; לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר".
מקובל לפרש, שהפסוקים האחרונים מביעים רעיון דומה לפסוקים הראשונים: המאמצים הרבים של האדם להולדה, לגידול ולחינוך הילדים לא יועילו לו אם ה' לא ירצה שיצליח: "אחר שבאר שההשתדלות לא תועיל בהמצאת המלאכות ושמירת הקנינים והבאת הטרף, יאמר שגם בהולדת הבנים ואימונם וגדולם - גם זה מתת אלהים הוא
"
(מלבי"ם). אולם לפי זה, היה ראוי לכתוב באותו סגנון, "אם ה' לא יתן בנים - שווא עמלו ההורים". בנוסף, אם כל הפרק מביע את אותו רעיון, לא ברור מה המסקנה המעשית העולה ממנו: מה צריך האדם לעשות כדי שיוכל לבנות בית, לשמור עיר, ולאכול לחם?
לכן נראה לי, שהמחצית השניה של הפרק, המתחילה במילה "הִנֵּה
", היא המסקנה המעשית מהמחצית הראשונה. כדי להצליח בבנייה, בשמירה ובפרנסה - עליך להוליד בנים!
נַחֲלַת ה' בָּנִים": ה' ייתן לך נחלה ובית, אם יהיו לך בנים;
שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן": ה' ייתן לך שכר, אם יהיה לך פרי בטן;
כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר, כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים": הבנים שאדם מוליד בנעוריו הם כמו חיצים ביד גיבור, המאפשרים לו לשמור על העיר: "
אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם" - מאושר יהיה הגבר שיוליד הרבה בנים בימי נעוריו, כי הם יעזרו לו להילחם באויבי העיר, "
לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר".
הפרק פונה לאנשים המשקיעים בבניה, בשמירה ובפרנסה, ושוכחים להתחתן ולהוליד; הוא מזכיר להם, שהשפע מגיע עם הילדים. כך נהג לומר סבי ז"ל, אברהם אהרן: "הבת הראשונה הביאה לי את הקביעות בעבודה, הבת השניה הביאה לי את הבית, והבן הביא לי את הקומה השניה". כל ילד מביא איתו את השפע שלו.