קוד: גמדים= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אביתר כהן
אל: האתר
"בני ארוד וחילך על-חומותיך סביב
"
(יחזקאל כז יא)
וגמדים
במגדלותיך היו שלטיהם תלו על-חומותיך סביב המה כללו יפיך
יונתן מתרגם: גמדים = קפוטקאי (היום קפדוקיה בתורכיה)
קפוטקאי זה התרגום של כפתורים (בני מצרים)
במגילה חיצונית לבראשית (ממגילות קומראן) במקום כפתר כתוב כפתך וזה מאד דומה לקפטוקיא
אולי בעבר גרו בקפדוקיה ננסים = גמדים, עד היום האזור נקרא "ארובות הפיות" (פיה = גמדה).
אולי פיה מלשון פים:
"והיתה הפצירה פים למחרשות ולאתים ולשלש קלשון ולהקרדמים ולהציב הדרבן
"
(שמואל א יג כא)
פים = מדה / משקל מקביל לגומד (מדת אורך).
"ויעש לו אהוד חרב ולה שני פיות גמד ארכה ויחגר אותה מתחת למדיו על ירך ימינו
"
(שופטים ג טז)
כפתור זה השם של הפרח, לפני שהוא נפתח (כפתור ופרח
במנורה..)
אפשר להבין את המלה כפתור משורש כפת = כפות = סגור = נעול
כך שאולי מבחינת הקדמונים אנשים נמוכים נחשבו כאילו הם לא נפתחו / פרחו / גדלו.
בעוד שבני העם כפתורים היו גמדים,
נראה שאחיהם כסלוחים, מהם יצאו פלשתים, היו דווקא ענקים
נאמר על גלית הפלשתי "גלית שמו
" כשמו כן הוא (גול = גדול, למשל תר(נ)גול= תור (צפור / עוף) גדול)
"ויצא איש-הבנים ממחנות פלשתים
":
(שמואל א יז ד)
גלית שמו
מגת גבהו שש אמות וזרת: וכובע נחשת על-ראשו ושריון קשקשים הוא לבוש ומשקל השריון חמשת-אלפים שקלים נחשת: ומצחת נחשת על-רגליו וכידון נחשת בין כתפיו: (וחץ) ועץ חניתו כמנור ארגים ולהבת חניתו שש-מאות שקלים ברזל ונשא הצנה הלך לפניו
יש לראות במאמר הנ"ל מין מדרש שכזה..
אזור קפדוקיה היה ידוע בתנ"ך ובעולם העתיק כמוצא הסוסים
"ומוצא הסוסים אשׁר לשׁלמה ממצרים
" (מלכים א י כח)
ומקוה
סחרי המלך יקחו
מקוה
במחיר
קוה
היתה ליד קפדוקיה (בקיליקיה ביחד עם חילך)
"בני ארוד
" (יחזאל כז יא)
וחילך
על-חומותיך סביב
וגמדים
במגדלותיך היו..
חילך מזוהה עם קיליקיה, וגמדים כאמור לפי יונתן היו תושבי קפטוקיא (קפדוקיה) (כפתורים בני מצרים)
אמר רבי אבא בר כהנא: פתרוסים ו כסלוחים היו מעמידין הוטליסון
היו אלו מגנבין נשותיהן של אלו ואלו מגנבין נשותיהן של אלו.
מה יצא מהן?
פלשתים גבורים
כפתורים
ננסים
{= גמדים}(מדרש רבא בראשית)