בסוף פרשת מטות גם חצי שבט המנשה מצטרף לשבטים ראובן וגד ונוחלים בעבר הירדן המזרחי, הדבר תמוהה שכן הם לא היו בין אלו שבקשו זאת מלחתחילה. המדרש מביא מס' דעות אחת מהן היא שמשה לא רצה ששני שבטים אלו ישכחו ויפסיקו בלימוד התורה ולכן ציוה על משפחות אלו שהיו גדולים בתורה שיבואו וישכנו ליד ראובן וגד ויעזרו להם בתורה, אני זוכר שהיו עוד כמה ורסיאות אבל אני לא זוכר אותן.
דבר תמוהה אחר בפרשה זו, הוא הנוסח שמסופר לנו על כיבושי בני מנשה את עבר הירדן, כאילו הם בעצמן קיבלו את הנחלות (יאיר ומכיר) ובא הרמבן ואומר שיכול להיות שעוד היה מכיר קיים ולא נגזרה עליו גזרת המדבר (אם הולכים לפי התיאוריה שלך, הוא בכלל לא היה עם המרגלים בשביל שתתקיים עליו הגזרה).
בענין אי כיבוש שכם -אם אני לא טועה יש אשר מפרשים שהאנשים אשר חיו בשכם בתקופת אבימלך היו גרים ולוא דווקא מבנ"י - גרים אשר נגיירו עוד בימי האבות - ולכן אם הם היו גרים אז לא היה צורך לבנ"י לכבושם.
תגובות: