קוד: פסוקים ללא נושא ברור בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: anigma
אל: פורום נח"ת
בלשון המקרא ישנם הרבה פסוקים ללא נושא ברור. תופעה זו הביאה את חז"ל כמו את הפרשנים המסורתיים והמודרנים לדרוש את הפסוק. כמה פסוקים שאני מכיר שאין בהם נושא ברור:
"והאמין, ביהוה; ויחשבה לו, צדקה."
(בראשית טו` ה`).
מי חשב זאת כצדקה, ה` או אברהם?
לפי רש"י, למשל, ה` חשב לאברהם את האמונה כזכות וצדקה. הרמב"ן לעומתו,
סובר שאברהם חשב זאת כצדקתו של ה` והוא יקבל ממנו את המתנה ללא תנאי.
פסוק נוסף שבו הנושא אינו ברור הוא בספר מלכים. המלך בן הדד חולה, הוא שולח את חזאל אל אלישע הנביא ואלישע מתנבא שהוא, חזאל, יהיה המלך הבא של ארם. הפסוקים לאחר-מכן מבשרים לנו דברים שאינם ברורים:
"ויהי ממחרת, ויקח המכבר ויטבל במים, ויפרש על-פניו, וימת; וימלך חזהאל, תחתיו"
(מלכים ב` פרק ח` טו`).
מה הנושא, חזאל הוא זה שזירז את מותו של בן הדד? או אולי בן הדד קירב את מותו על-ידי מעשה? גם בפסוק זה נחלקים הפרשנים המסורתיים, ואם תאמר: אם חזאל זכה כבר בהבטחה מאת הנביא, מה לו אם כך להחיש את מותו של בן הדד? אפשר לענות שתאוות השלטון והכוח הינה תאווה ללא מעצורים.
"ויסב שמואל, ללכת; ויחזק בכנף-מעילו, ויקרע."
מי קרע את המעיל? המעיל של מי נקרע? שמואל קורע את המעיל, או אולי שאול הוא זה שקורע את מעילו של שמואל?
חלוקים על-כך חז"ל והמפרשים והדעות שונות לגבי הנושא של הפסוק.
1. שאול קורע את המעיל של שמואל.
2. שמואל קורע את המעיל של עצמו.
3. אולי שמואל קורע את המעיל של שאול?
4. שאול קורע את המעיל של עצמו?
ע"ע:
מושא לפני נושא או להיפך