פינת השבט - ראובן

קוד: פינת השבט - ראובן בתנ"ך

סוג: פרטים2

מאת: דוד גלמן

אל: כפית ה'תשס"ד קיץ

תגובה ל: ראובן שנכתבה ב19:04:10  08.11.2004


בשעה טובה, פתחנו פינה חדשה. מדי כפית בכפיתהּ (ונקווה שזה לא יהיה פעמיים בשנה), נחשוף אתכם לפרטיו של אחד משנים עשר שבטי ישראל. כל מה שרציתם לדעת – סיפורים, נחלות, אישים, ברכות – הכול בפינה אחת. והשבט הראשון, בכור השבטים, ראובן:
בן יעקב
הורים: יעקב ולאה. מספר ילד: בכור לאב ולאם. סיבת השם: "כי ראה ה' בעניי, כי עתה יֶאֱהָבני אישי" (בראשית כט, לב) סיפורים: מצא דודאים בשדה והביא לאמו (ל, טו); שכב עם בלהה [לפי המדרש - החליף את המטות של הוריו] (לה, כב); ניסה להציל את יוסף (לז, כא-כב, כט-ל); הציע ליעקב להרוג את בניו אם לא יחזיר את בנימין הביתה (מב, לז).
השבט
מקום חניה במדבר: מחנה ראובן - בדרום, יחד עם שמעון וגד. נסעו שנִיים.
מספרים במדבר: במדבר א: 46,500 כו: 43,730 נשיאים: במדבר א: אליצור בן שדיאור; לג - אין. מרגל: שמוּע בן זכּוּר. ערי לויים בנחלתו: בֶּצֶר (עיר מקלט), יַהְצָה, קְדֵמוֹת, מֵיפָעַת.
מלכים: אין. נביאים: אין. שופטים: אין. מקום השער על שמם בירושלים בעתיד (יחזקאל מח): צפון. אנשים אחרים מהשבט: באֵרָה - נשיא (דה"א ה, ו); עדינא בן שיזא - מגיבורי דוד (דה"א יא, מב); אליעזר בן זכרי- נגיד על שבטו בימי דוד (דה"א כז, טז).
סיפורי השבט: דתן ואבירם ואון בן פלט הלכו עם קרח (במדבר לב); בקשת עבר הירדן ממשה לנחלה (טז); בברכות וקללות - עמדו בהר עיבל [קללה] (דברים כז, יג); קבלת הנחלה מיהושע, ובניית המזבח לאות לה' (יהושע כב); לא עזרו במלחמה נגד סיסרא (שופטים ה, טו-טז); נכבשו על ידי עמון ופלשתים לפני יפתח (שפטים י, ח); הוגלו על ידי תלגת פלנאסר ופול מלכי אשור (דה"א ה, ו,כו)
נחלה:

ברכת יעקב: "ראובן בכֹרי אתה כֹחי וראית אוני יתר שֹאת ויתר עז. פחז כמים אל תותר כי עלית משכבי אביך אז חללת יצוּעי עלה" (בראשית מט, ג-ד).
הסבר על פי פשט: אף על פי שחטא עם בלהה, עדיין נקרא בכור. היה צריך לקבל פי 2 - כהונה ומלוכה, ובגלל חטאו- הם ניתנו לאחיו.
התגשמות בעתיד: פחז כמים - עשה לפי מה שרצה ברגע, בלי לחשוב. בעתיד - ראו את עבר הירדן ובלי לחשוב, מיד ביקשו אותו. כמו כן "יען כי מאס העם הזה את מֵי השילוח ההולכים לאט ומשֹושֹ את רצין ובן רמליהו" (ישעיה ח, ו); במקום לחכות בסבלנות, כמו הזרימה האיטית של מי השילוח, רצו הכל מיד. מדובר ברצין מלך ארם ופקח בן רמליה מלך ישראל (בין השאר מלך על ראובן) שצרו על ירושלים כדי להחליף את השלטון ולצאת במרד נגד אשור, בניגוד למה שה' אמר - לשבת ולחכות בשקט, והכל יהיה בסדר.
ברכת משה: "יחי ראובן ואל ימֹת ויהי מתיו מספר" (דברים לג, ו).
הסבר על פי פשט: משה מתפלל לה' שיסלח לראובן על החטא עם בלהה, ויחיו בעולם הזה, ולא ימותו לעולם הבא.

תגובות