קוד: יוכבד כנראה היתה אשה צעירה בתנ"ך
סוג: פרטים2
מאת: רמי ניר
אל:
"וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי"
"וַיִּקַּח אֶת-בַּת-לֵוִי"
"וַתַּהַר הָאִשָּׁה וַתֵּלֶד בֵּן"
"וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב הוּא"
"וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים"
"וְלֹא-יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ"
"וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא"
"וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת"
"וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד"
"וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאֹר"
"וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ,
"וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר"
"וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר"
"וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף"
"וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ"
"וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה"
"וַתַּחְמֹל עָלָיו"
"וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה"
"וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ אֶל-בַּת-פַּרְעֹה"
"הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיֹּת וְתֵינִק לָךְ אֶת-הַיָּלֶד"
"וַתֹּאמֶר-לָהּ בַּת-פַּרְעֹה לֵכִי"
"וַתֵּלֶךְ הָעַלְמָה וַתִּקְרָא אֶת-אֵם הַיָּלֶד"
"וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת-פַּרְעֹה"
"הֵילִיכִי אֶת-הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי"
"וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת-שְׂכָרֵךְ"
"וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵהוּ"
"וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַתְּבִאֵהוּ לְבַת-פַּרְעֹה וַיְהִי-לָהּ לְבֵן"
"וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה"
"וַתֹּאמֶר כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ"...
(שמות ב' 10-1)
תיעוד מהימן זה אינו מזכיר את שם "יוֹכֶבֶד"...ולא את מוצאה...
ברור כי מרים...הייתה "עַלְמָה"...
ברור כי מרים...הייתה במצוקה...ואמנם (אח"כ) אביה ירק בפניה...על רשלנותה...
ברור כי מרים..."וַתֵּלֶךְ הָעַלְמָה וַתִּקְרָא אֶת-אֵם הַיָּלֶד"...וכנראה לא את "אִמָּה" שלה...
ברור כי בת-פרעה...ראתה "אֶת-אֵם הַיָּלֶד"..."אִשָּׁה מֵינֶקֶת"...
כלומר...אפשר להאמין כי "אִשָּׁה מֵינֶקֶת" זו "יוֹכֶבֶד"...הייתה אישה צעירה...
***
ואמנם מתועד - כדלקמן:
"וַיִּקַּח עַמְרָם אֶת-יוֹכֶבֶד דֹּדָתוֹ לוֹ לְאִשָּׁה"
"וַתֵּלֶד לוֹ אֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-מֹשֶׁה"
"וּשְׁנֵי חַיֵּי עַמְרָם שֶׁבַע וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה"...
(שמות ו' 20)
תיעוד זה...אינו אלא תיעוד חסר...הלא "דּוֹדָתוֹ" של עמרם היא אחותו של "קְהָת"...
כלומר...גם אם נולדה "יוֹכֶבֶד"...כאשר לוי בן 137 שנה...הייתה "יוֹכֶבֶד" בת 259 שנה כאשר נולד "אַהֲרֹן"...
מכאן נובע כי (שמות ו' 20) הוא תיעוד חסר...
***
ואמנם גם מתועד - כדלקמן:
"וְשֵׁם אֵשֶׁת עַמְרָם יוֹכֶבֶד בַּת-לֵוִי"
"אֲשֶׁר יָלְדָה אֹתָהּ לְלֵוִי בְּמִצְרָיִם"
"וַתֵּלֶד לְעַמְרָם אֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-מֹשֶׁה וְאֵת מִרְיָם אֲחֹתָם"...
(במדבר כו' 59)
גם תיעוד זה אינו אלא תיעוד חסר...אולם יש בו פרט מאלף..."אֲשֶׁר יָלְדָה אֹתָהּ לְלֵוִי בְּמִצְרָיִם"...
כלומר...ניתן להאמין כי "יוֹכֶבֶד" נולדה "בְּמִצְרָיִם" לאחת מבנות משפחת "לֵוִי"...
מכאן...אפשר להאמין כי..."וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֵוִי וַיִּקַּח אֶת-בַּת-לֵוִי"...והיא אישה צעירה...מבנות משפחת "לֵוִי"...ומגוריה "בְּמִצְרָיִם" באיזה ישוב אחר...
***
לפי-כך...ואולי..."יוֹכֶבֶד" היא רק אמו של "מֹשֶׁה"...
כי מתועד..."וּבְנֵי עַמְרָם אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה וּמִרְיָם"...(דבה"י א' ה' 29)
ולכן...כנראה "אַהֲרֹן וּמִרְיָם"...שניהם...יצקו את עגל הזהב...כי נולדו לאישתו הראשונה של עמרם...
ולכן...כנראה "אַהֲרֹן וּמִרְיָם"...מרדו במשה...מקנאתם לכבודה של אמם...