דשון - דישן

קוד: דשון - דישן בתנ"ך

סוג: התאמה1

מאת: yukimeir

אל: yukimeir @ gmail.com

יש לי בעיה עם הבנת הפסוקים:

בפסוק כ-כא מוזכרים דִשוֹן ודִישָן בני שעיר החורי, בראשית לו20-21: "אֵלֶּה בְּנֵי שֵׂעִיר הַחֹרִי יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ: לוֹטָן, וְשׁוֹבָל, וְצִבְעוֹן, וַעֲנָה, וְדִשׁוֹן, וְאֵצֶר, וְדִישָׁן; אֵלֶּה אַלּוּפֵי הַחֹרִי בְנֵי שֵׂעִיר בְּאֶרֶץ אֱדוֹם"

בנוסף מוזכר בפסוק כה - דִשֹן שהוא בנו של ענה, בראשית לו25: "וְאֵלֶּה בְנֵי עֲנָה דִּשֹׁן וְאָהֳלִיבָמָה בַּת עֲנָה"

בפסוק כו - בני דִישָן, בראשית לו26: "וְאֵלֶּה בְּנֵי דִישָׁן: חֶמְדָּן וְאֶשְׁבָּן וְיִתְרָן וּכְרָן".

ושוב בפסוק כח - בני דִישָן, בראשית לו28: "אֵלֶּה בְנֵי דִישָׁן עוּץ וַאֲרָן".

א. מדוע מופיעים בשני פסוקים שונים, ולא מחוברים, בני דישן?
ב. היכן בני דשון?
ג. לפי מה קבעת, שאלו שני בני אדם שונים, ואיזה מהם הוא דשון?
תודה

תשובה

בפסוקים כ-כא מנויים שבעה בני שעיר, לשניים מהם - החמישי והשביעי - יש שם מאד דומה: דשון, דישן. בפסוקים הבאים מנויים בניהם של כל אחד משבעה בנים אלה, לפי הסדר:

לפי הסדר של בני שעיר, אפשר להבין שבפסוק כו, למרות שכתוב דישן, הכוונה לבן החמישי, דשון.

אם כך, מדוע כתוב שם דישן?

ע"פ רמב"ן, לשני הבנים - החמישי והשביעי - היה אותו שם (אולי הבן החמישי נפטר לפני שהבן השביעי נולד, וקראו לו על שמו): "ואלה בני דִישָן חמדן ואשבן - הוא דִשוֹן, הבן החמישי לשעיר; כי אין קפידא שיקראנו דִישָן או דִשוֹן, רק כשהם בפסוק אחד, להבדיל בין שניהם; וכן (מלכים א ז מ): "ויעש חירום את הכיורות, ויכל חירם ". והוצרך הכתוב בכאן לקראו דִישָן, שלא יחשב שהוא דִשֹן בן ענה הנזכר בסמוך ליחס לו תולדות, כי כן יהיה במשמע." (רמב"ן על פסוק כו).

תגובות