מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 12:16:19 26.05.2007, כתוספת/תגובה ל: אחיה נשא אפוד...כי הכהן הגדול אחיטוב היה בחיים...
"וְעֵלִי הַכֹּהֵן יֹשֵׁב עַל-הַכִּסֵּא עַל-מְזוּזַת הֵיכַל יְהוָה"...(שמואל א' א' 9)
כמתועד..."עֵלִי" היה (בעל גוף גדול) גם כהן וגם שופט:
"כִּי-זָקֵן הָאִישׁ וְכָבֵד וְהוּא שָׁפַט אֶת-יִשְׂרָאֵל אַרְבָּעִים שָׁנָה"...(שמואל א' ד' 18)
"וְעֵלִי בֶּן-תִּשְׁעִים וּשְׁמֹנֶה שָׁנָה וְעֵינָיו קָמָה וְלֹא יָכוֹל לִרְאוֹת"...(שמואל א' ד' 15)
***
ישנם הטועים (גם חז"ל) לחשוב כי "עֵלִי" היה כהן גדול...
אולם...ברור כי "עֵלִי" היה "שופט"...וביום מותו היה אחיטוב בחיים...
אם-כך..."עֵלִי" וודאי לא יכול היה להיות "כהן גדול"...
לכן...נכון להבין את המתועד..."וַאֲחִיָּה בֶן-אֲחִטוּב אֲחִי אִיכָבוֹד בֶּן-פִּינְחָס בֶּן-עֵלִי כֹּהֵן יְהוָה בְּשִׁלוֹ--נֹשֵׂא אֵפוֹד"...(שמואל א' יד' 3)...כתעוד הבא להוכיח - כדלקמן:
מי "נוֹשֵׂא אֵפוֹד"...לפי הסדר הכרונולוגי:
"נֹשֵׂא אֵפוֹד"..."אֲחִיָּה אֲחִי אִיכָבוֹד בֶּן-פִּינְחָס בֶּן-עֵלִי בֶן-אֲחִטוּב כֹּהֵן יְהוָה בְּשִׁלוֹ"...
כלומר, "עֵלִי" היה בכורו של הכהן הגדול אחיטוב...(וודאי מאשתו הראשונה)...והלא "עֵלִי" מת ואביו עודו בחיים...ולכן, לא לבש "עֵלִי" מעולם את בגדי הכהן הגדול...כי אביו אחיטוב האריך ימים עד ימי שלמה...וכנראה נפטר אחיטוב בן 180 שנה...
***
ואמנם..."וַאֲחִיטוּב הוֹלִיד אֶת-צָדוֹק"...(דבה"י א ' ה' 34)...כבכורו...(וודאי מאשתו השנייה)...
כלומר...אשמת השחיתות שנחשפה להיות "עֲוֹן בֵּית-עֵלִי"...מוטלת על תורשת אישתו (הראשונה) של אחיטוב...אמם של "עֵלִי" ושל "אֲחִימֶלֶךְ בֶּן-אֲחִטוּב"...
***
ואכן...זכות "בֵּית-עֵלִי" להיות כהן גדול...הייתה של "אֶבְיָתָר"...נכדו של אחיטוב מאישתו (הראשונה) כמתועד:
"וַיִּמָּלֵט בֵּן-אֶחָד לַאֲחִימֶלֶךְ בֶּן-אֲחִטוּב וּשְׁמוֹ אֶבְיָתָר וַיִּבְרַח אַחֲרֵי דָוִד"...(שמואל א' כב' 20)
***
ולראייה:
"וְאֶת-צָדוֹק הַכֹּהֵן נָתַן הַמֶּלֶךְ תַּחַת אֶבְיָתָר"...(מלכים א' ב' 35)..."לְמַלֵּא אֶת-דְּבַר יְהוָה אֲשֶׁר דִּבֶּר עַל-בֵּית עֵלִי בְּשִׁלֹה"...(מלכים א' ב' 27)