מסקנה אופרטיבית מבוססת [ספק]=[6]=[עמלק]

מאת: רמי ניר

אל:

אם יש למישהו עוז לטעון כי "לא בטוח" אם ניתן להסיק מסקנה אופרטיבית מבוססת בהסתמך על הטקסט המתועד בתנ"ך - הלא רק "עמלק" הוליד "ספק" בליבו. והלא מוכיח בוודאות הציטוט (שמואל א' ט' 15) "וַיהוָה גָּלָה אֶת-אֹזֶן שְׁמוּאֵל יוֹם אֶחָד לִפְנֵי בוֹא-שָׁאוּל" כי בחירת שאול להיות מלך על ישראל מכוונת הייתה ואמנם כל קורות ימי שאול אינם מקריים.

ואכן, מכל הטקסט המתועד לימי שאול עד לציטוט (שמואל ב' ו' 16) "וְהָיָה אֲרוֹן יְהוָה בָּא עִיר דָּוִד וּמִיכַל בַּת-שָׁאוּל נִשְׁקְפָה בְּעַד הַחַלּוֹן וַתֵּרֶא אֶת-הַמֶּלֶךְ דָּוִד מְפַזֵּז וּמְכַרְכֵּר לִפְנֵי יְהוָה וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ" ניתן להסיק מסקנה אופרטיבית מבוססת כי התנ"ך מתעד את קורות ימי שאול בהסתמך על "מוֹצָא פִּי-יְהוָה" כמצוטט (ירמיה כ' 12) "וַיהוָה צְבָאוֹת בֹּחֵן צַדִּיק רֹאֶה כְלָיוֹת וָלֵב".

ואמנם הציטוט "וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ" לא תועד כמסקנה אופרטיבית מבוססת של הנביאים (בעיקר נתן וגד) אשר תיעדו את קורות אותם ימים - בהסתמך על תעודות שמואל ובוודאי על התעודה האחת והלא "הִנֵּה כְתוּבָה עַל-סֵפֶר הַיָּשָׁר" - אלא מוכיח ציטוט זה כי הינו מימצא שאין בו כל ספק להיות "מוֹצָא פִּי-יְהוָה".

ואכן באותו "בּוּז" הביעה מיכל את סלידתה ממאמציו של דוד לבטא אֱמוּנָה ועל-כן מתעד הציטוט (שמואל ב' ו' 23) "וּלְמִיכַל בַּת-שָׁאוּל לֹא-הָיָה לָהּ יָלֶד--עַד יוֹם מוֹתָהּ". כלומר, מיכל לא ילדה בן לזרע דוד - כי כאביה שאול העיזה לבוז לאלוהי אֱמוּנָה.

והלא אופיו האמיתי של שאול מתועד בציטוט (שמואל א' כח' 6 - 19) "וַיִּשְׁאַל שָׁאוּל בַּיהוָה וְלֹא עָנָהוּ יְהוָה--גַּם בַּחֲלֹמוֹת גַּם בָּאוּרִים גַּם בַּנְּבִיאִם וַיֹּאמֶר שָׁאוּל לַעֲבָדָיו בַּקְּשׁוּ-לִי אֵשֶׁת בַּעֲלַת-אוֹב וְאֵלְכָה אֵלֶיהָ וְאֶדְרְשָׁה-בָּהּ; וַיֹּאמְרוּ עֲבָדָיו אֵלָיו הִנֵּה אֵשֶׁת בַּעֲלַת-אוֹב בְּעֵין דּוֹר וַיִּתְחַפֵּשׂ שָׁאוּל וַיִּלְבַּשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים וַיֵּלֶךְ הוּא וּשְׁנֵי אֲנָשִׁים עִמּוֹ וַיָּבֹאוּ אֶל-הָאִשָּׁה לָיְלָה; וַיֹּאמֶר קָסֳמִי נָא לִי בָּאוֹב וְהַעֲלִי לִי אֵת אֲשֶׁר-אֹמַר אֵלָיִךְ וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֵלָיו הִנֵּה אַתָּה יָדַעְתָּ אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה שָׁאוּל אֲשֶׁר הִכְרִית אֶת-הָאֹבוֹת וְאֶת-הַיִּדְּעֹנִי מִן-הָאָרֶץ; וְלָמָה אַתָּה מִתְנַקֵּשׁ בְּנַפְשִׁי לַהֲמִיתֵנִי וַיִּשָּׁבַע לָהּ שָׁאוּל בַּיהוָה לֵאמֹר: חַי-יְהוָה אִם-יִקְּרֵךְ עָו‍ֹן בַּדָּבָר הַזֶּה וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶת-מִי אַעֲלֶה-לָּךְ וַיֹּאמֶר אֶת-שְׁמוּאֵל הַעֲלִי-לִי וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה אֶת-שְׁמוּאֵל וַתִּזְעַק בְּקוֹל גָּדוֹל וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל-שָׁאוּל לֵאמֹר לָמָּה רִמִּיתָנִי וְאַתָּה שָׁאוּל וַיֹּאמֶר לָהּ הַמֶּלֶךְ אַל-תִּירְאִי כִּי מָה רָאִית; וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל-שָׁאוּל אֱלֹהִים רָאִיתִי עֹלִים מִן-הָאָרֶץ וַיֹּאמֶר לָהּ מַה-תָּאֳרוֹ וַתֹּאמֶר אִישׁ זָקֵן עֹלֶה וְהוּא עֹטֶה מְעִיל וַיֵּדַע שָׁאוּל כִּי-שְׁמוּאֵל הוּא וַיִּקֹּד אַפַּיִם אַרְצָה וַיִּשְׁתָּחוּ וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל-שָׁאוּל לָמָּה הִרְגַּזְתַּנִי לְהַעֲלוֹת אֹתִי וַיֹּאמֶר שָׁאוּל צַר-לִי מְאֹד וּפְלִשְׁתִּים נִלְחָמִים בִּי וֵאלֹהִים סָר מֵעָלַי וְלֹא-עָנָנִי עוֹד גַּם בְּיַד-הַנְּבִיאִים גַּם-בַּחֲלֹמוֹת וָאֶקְרָאֶה לְךָ לְהוֹדִיעֵנִי מָה אֶעֱשֶׂה וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל וְלָמָּה תִּשְׁאָלֵנִי וַיהוָה סָר מֵעָלֶיךָ וַיְהִי עָרֶךָ וַיַּעַשׂ יְהוָה לוֹ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר בְּיָדִי וַיִּקְרַע יְהוָה אֶת-הַמַּמְלָכָה מִיָּדֶךָ וַיִּתְּנָהּ לְרֵעֲךָ לְדָוִד כַּאֲשֶׁר לֹא-שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְהוָה וְלֹא-עָשִׂיתָ חֲרוֹן-אַפּוֹ בַּעֲמָלֵק עַל-כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה עָשָׂה-לְךָ יְהוָה הַיּוֹם הַזֶּה וְיִתֵּן יְהוָה גַּם אֶת-יִשְׂרָאֵל עִמְּךָ בְּיַד-פְּלִשְׁתִּים וּמָחָר אַתָּה וּבָנֶיךָ עִמִּי; גַּם אֶת-מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל יִתֵּן יְהוָה בְּיַד-פְּלִשְׁתִּים".

ואכן, רק אחרי המלחמה האחרונה יוסר כל "ספק" לעניין קיומו של אלוהי אֱמוּנָה - כי וודאי הוא שיוסר זכרו של "עמלק" מעולמנו זה.



תגובות