קוד: פרשת כי תצא - מלחמה באויבים וביצר הרע בתנ"ך
סוג: משל
מאת: אהובה קליין
אל: Ahuvak @ bezeqint.net
פרשת: כי תצא / מאת אהובה קליין.
הפרשה פותחת במילים: "כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו ה' אלוקיך בידך ושבית שביו
". מתעוררות כאן כמה שאלות:
התשובה לשאלה א]: רש"י אומר שמדובר כאן במלחמת רשות, הראיה לכך מתגלה בסוף הפסוק שנאמר: "ושבית שביו
". מכאן שזוהי מלחמה שאפשר לקחת בשבי אויבים. לעומת זאת מלחמת מצווה – כדוגמת מלחמת יהושע שמטרתה הייתה לכבוש את ארץ ישראל, עליה נאמר: "לא תחיה כל נשמה," - כלומר אין לוקחים אויבים בשבי.
התשובה לשאלה: ב] מדוע כתוב בלשון יחיד: "כי תצא למלחמה
"- ידוע לנו כי על מנת לנצח במלחמה - עלינו לצאת מאוחדים כנגד האויב, כאיש אחד בלב אחד, לכן נוקט כאן הכתוב בלשון יחיד.
שנית: יש לבטוח בה' ולהתפלל אליו. כך עשה משה במלחמה נגד עמלק, כאשר התפלל והרים את ידיו, עם ישראל נצח את האויב.
גם דוד בטח בה' לפני שניגש להילחם בגוליית ואמר לו: "אתה בא בחרב ובחנית ובכידון ואנוכי בא אליך בשם ה'
" [שמואל א', י"ז]
התשובה לשאלה ג] מדוע כתוב: "על אויבך
". ולא נגד אויבך? – על כך, יש פירוש האומר שמדובר במלחמת האדם- נגד יצרו הרע, אז ה' ייתן לו בידיו את יצרו הרע כמו שכתוב: "ונתנו ה' אלוקיך בידך
".
כאשר ישנם שני גורמים: דין ורחמים יחד. כאשר שילוב זה קיים אצל האדם במלחמתו נגד יצר הרע-מובטח לו לאדם - שינצח את היצר.
כאשר האדם
מעל אויבו במלוא השליטה, האדם גם יודע שהקב"ה עוזר בכך, כמו דוד המלך שאמר: [ תהילים] "ה' צורי המלמד ידי לקרב אצבעותיי למלחמה
".
אדם שחס ושלום נכנע ליצרו – הוא יהיה עצוב ומודאג כל היום. אדם חייב לדעת כי הוא בא לעולם להילחם – להיות מעל יצרו, המלחמה היא מטרת בואו לעולם, הניסיונות, עולם הכאבים, עולם העבודה והעמל.
לקראת ראש השנה רצוי שאדם יאסוף את כל המצוות והמעשים הטובים שעשה במשך השנה - על מנת שישמשו לו מליצי יושר כנגד המקטרגים.
רצוי שאדם יצא מהשנה החולפת נקי, ויבוא לקראת השנה החדשה בשמחה, כמו שכתוב: "כי בשמחה תצאו ובשלום תובלון
". [ישעיהו נ"ה, י"ב].
פרשת כי תצא – היא הפרשה המכילה הכי הרבה מצוות= ע"ד= 74- סה"כ מצוות, הדבר מרמז לנו כי בחודש אלול עלינו לשוב- עד ה' אלוקינו.