קוד: מדור ההדרכה כסליו התשס"ה בתנ"ך
סוג: מאמר
מאת: עדי לנדאו
אל: כפית ה'תשס"ה כסלו
תגובה ל: מאמרים של עדי לנדאו שנכתבה ב00:00:31 04.03.2005
הריני לבשרכם בקול תרועה שהגרוֹן שלי חזר לעצמוֹ וכבר איני נשמעת כמוֹ צפרדעַ מעוּכה. תודה לכל מי שעזר לי להשמיע את קולי ברבים!
מי שלא מבין, כנראה לא נכח בשבת נח"ת על ספר שמואל- ו הפסיד ממש ! והרי עדכון:
השנה נוסף פַּן חדש בתפקידי: דאגה לתוכנן של השבתות הארציות. המטרה היא, שאם שבת עוסקת בספר מסוים, השיעורים בה אכן יקיפו את הספר. לשם כך דרושים כמה שיעורים בנושאים החוֹרזִים את הספר לכל אוֹרכוֹ מחד, ומאידך- גם שיעורים על נושאים מאוד ספציפיים, בהם קיימת אפשרות להעמיק יותר.
איך היתה בעיניכם שבת שמואל מבחינה זו? אשמח וארצה מאוד לשמוע את תגובותיכם לפני שבת ספר שמות. במבט כללי- השיעורים של ישעיהו (4 מנהיגים), איילת (ארון מול מזבח) והלל (שמוליק א, ב ו-ג') אכן נתנו מבט מקיף יותר, ואילו הדיון של רותי והלימוד המשותף של אלכס התמקדו בפרקים מסוימים (שמו"א כ"ז; שמו"ב כ"ד). נשמעו טענות, שיש אמת בצידן, שהשבת היתה רק על שמואל א'.
מי שהיו יכולים, אולי, להשלים חסרון זה, היו דפי המקוֹרוֹת .
ביום שישי, לפנות ערב, התרחש דבר נפלא: בדשא של קיבוץ גלאון ישבו- מי לשולחן ומי לעשב- 3 (!!!) קבוצות של חברי הארגון ולמדו במשוּתף (וכמובן, עדי התמוגגה...). בדפים ניסיתי, בעזרת ה', להפגיש את הקהל הקדוש עם סוגים שונים של לימוד: לימוד הלכתי, לימוד ספרותי, עיון בתנ"ך נטו [1] - בבחינת "אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ" (מסכת ע"ז, דף יט.). בליל שבת חוּלקוּ (תודה רבה לאלישבע שחסה על קוֹלי) דפים נוספים- מצידם האחד הופיע לימוד נוסף- הפעם מחשבתי- ובצד השני- כמיטב המסורת של דפי המקורות- חלוקה של הספרים לנושאים [2] . אם מישהו מעוניין לקבל אחד מהדפים, ניתן לפנות אלי בשמחה ובטוב לבב!
לסיכום-
אשמח לשמוע את תגובותיכם שנידונו לעיל: על נושאי השבת ועל דפי המקורות- האם הם סייעו ללימוד או שהיו מיותרים? מה כדאי לשנות? לשפר? להשאיר? נצלו את פעילות נח"ת הקרובה [3] כדי לתת לי תשובות- בשבילכם ולמענכם!
ומעניין לעניין: זוכרים שבכפית הקודמת הבטחתי הפתעה? קבלו במחיאות כפיים סוערות את... כרטיסי הביקור ( © נריה קליין החתן)!! המצאה חדשה ומקורית שמטרתה להכריח [4] אנשים לפנות אלי. תודה לדוד ומיכל (לא משמואל, גלמן) על הכנת הכרטיסים- ביוזמתו ובהשקעתם! ישר כוחכם!
שמרו את הכרטיס שקיבלתם במיקום טוב בארנק, וכשתכינו שיעור ותזכרו בי- אתם מוזמנים לפנות אלי. שבעה (!!!) חברים כבר עשו זאת- בטלפון, בדוא"ל, בפקס, פנים אל פנים- ולא התאכזבו! נסו גם אתם. ולמי שחשש שאיני זוכרת מי הוא [5] , ולמי ששותף לתחושה זו- הריני לציין שאני מכירה בשם ובפנים לפחות את כל נוכחי שבת שמואל, יום בישול בסוכות ושבת דברים, כך שאל תמנעו מלפנות אלי מסיבה זו. גם מי שלא היה באף אחת מהפעילויות הנ"ל, מוזמן להתקשר.
"ה' אֱלֹקֵינוּ כָּרַת עִמָּנוּ בְּרִית בְּחֹרֵב: לֹא אֶת-אֲבֹתֵינוּ כָּרַת ה' אֶת-הַבְּרִית הַזֹּאת, כִּי אִתָּנוּ, אֲנַחְנוּ אֵלֶּה פֹה הַיּוֹם כֻּלָּנוּ חַיִּים." (דברים ה, ב-ג). מסביר רש"י: " לא את אבותינו - בלבד" - אלא גם אותם וגם אותנו. אור החיים הקדוש מקשה עליו וטוען שאם כך הפירוש, מילים אלו מיותרות. הוא מסביר שהברית בה עוסקים הפסוקים היא הברית "שלא ישרה שכינתו על אומה אחרת". לא מצינו שהקב"ה נשבע על כך לאבות, ולכן נכונים הדברים- באמת לא נכרתה ברית זו עם אבותינו- "והכוונה בזה שזכו ישראל דברים שלא הבטיחו בהם האבות" .
אצלנו במדרשה [6] ...
אצלנו במדרשה, בקלסר מערכים ממוצע, תוכל למצוא לאחר המהלך, דפי העבודה ושאר נספחים, דף נוסף, משעשע למדי, בו נותנים הערכה לשיעור מבחינות שונות. אחד המדדים הוא: 'להראות לתלמידים שהתורה מאירה את חייהם'. כמדומני, שגם אנחנו בנח"ת נוכל לאמץ עיקרון זה, בתור לומדי התנ"ך לשמה (או לשם החידון) שמאמינים ומרגישים שהתורה נוגעת לחייהם. כיוון שכך, מחובתנו לחפש מטרה זו בלימודנו העצמי ובשיעורים שנכין בעזרתה האדיבה של אחראית הדרכה המעוכה.
אין הדברים בבחינת פעולות בני עקיבא (או עזרא, או אריאל [7] ) שחניך תוֹרן שואל בסופה: "אז מה המסר?", אלא מקור הדברים באמונה איתנה שהתורה נכתבה לדורות, ובכך הינה רלוונטית גם לימינו ובאה לומר לכל אחד ואחת מאיתנו משהו, ככתוב: "לֹא אֶת אֲבֹתֵינוּ... כִּי אִתָּנוּ". אם נרחיב את דברי "אור החיים", נמצא שזכינו שבדורנו מתחדשים פירושים שלא היו בידי אבותינו. זכו ישראל בדברים שלא היו בידי אבותיהם.
שנזכה בעז"ה לראות בלימודינו את אור התורה המיוחד לכל אחד ואחד מאיתנו בדור הגדול הזה.
לא נתתם לי רעיונות, אז פתחתי קונקורדנציה וחיפשתי בעצמי ברכה חביבה,
אז... בברכת "הִדְרַכְתִּיךָ בְּמַעְגְּלֵי יֹשֶׁר" (משלי ד, יא)
עדיל.
[1] חבל שאת הדף הכי מושקע לא הספיקו לסיים ללמוד...
[2] ליתר דיוק ליחידות לימוד. באדיבות מדריך להוראת ספר שמואל \ שמחה פישר, הוצאת תלפיות.
[3] אי"ה במחוז דרום - כבוד!
[4] המערכת: הא הא, לך יש רק כרטיסי ביקור- לנו יש מרתפי עינויים, ודי לחכימא ברמיזא.
[5] כיוון שאתם טוענים תמיד שאני מורה, ארשה לעצמי לקחת את הפריבילגיה, ולומר משפט שממש כיף להגיד: "מי שאני מדברת אליו יודע את זה!".
[6] מי שלא קרא את מדורי בפעם שעברה, מומלץ לעיין בכפית הקודמת להבנת הדברים.
[7] המערכת: או הצופים, או איו"ב, או השומר הצעיר, או צד"ק, או...