מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 09:46:50 16.04.2008, כתוספת/תגובה ל: כוס של אליהו
בהשוואה לדיון בשאלה... האם - דנאל הוא דניאל...
יהיה דיון רב משמעות יותר בשאלה... האם - אֵלִיָּה הַנָּבִיא הוּא אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא?
להלן התיעוד - כדלקמן:
זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי
אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתוֹ בְחֹרֵב
עַל-כָּל-יִשְׂרָאֵל חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים...
הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם
אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא
לִפְנֵי בּוֹא יוֹם יְהוָה הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא
וְהֵשִׁיב לֵב-אָבוֹת עַל-בָּנִים
וְלֵב בָּנִים עַל-אֲבוֹתָם
פֶּן-אָבוֹא וְהִכֵּיתִי אֶת-הָאָרֶץ חֵרֶם...
(מלאכי ג' 22 - 24)
ואכן, מתקבל מגירסת ההסבר הנ"ל (ציטוט):
בזמן שנתקן הנוסח הנוכחי של ההגדה, בני ישראל היו בגלות; לפיכך לא ידעו אם ראוי לשתות כוס חמישית, כנגד הביאה לארץ בימי משה ויהושע, או שראוי לחכות ולשתות את הכוס החמישית רק לאחר הגאולה האחרונה והשלמה. לפיכך קראו לכוס הזאת "כוס של אליהו" = כוס שאליהו הנביא יחליט אם לשתות אותה או לא (כמו שנאמר "תשבי יתרץ קושיות ובעיות"), או כוס שנוכל לשתות רק לאחר שיבוא אליהו הנביא בגאולה העתידית... (סוף ציטוט)... כִּי אֵלִיָּה הַנָּבִיא הוּא אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא...
אולם... הנביא מלאכי אינו מצטט את (מלכים א' יז' 1) ומוכיח... כִּי אֵלִיָּה הַנָּבִיא הוּא... אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתּוֹשָׁבֵי גִלְעָד...
לפי-כך ניתן להאמין כי בזמן שהיו בני ישראל בגלות החליט מי שהחליט וטען שהנביא מלאכי כן מתעד את בואו של אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתּוֹשָׁבֵי גִלְעָד...
והטעמים להצדקת הטענה - כדלקמן:
וַיְהִי הֵמָּה הֹלְכִים הָלוֹךְ וְדַבֵּר
וְהִנֵּה רֶכֶב-אֵשׁ וְסוּסֵי אֵשׁ
וַיַּפְרִדוּ בֵּין שְׁנֵיהֶם
וַיַּעַל אֵלִיָּהוּ בַּסְעָרָה הַשָּׁמָיִם
וֶאֱלִישָׁע רֹאֶה וְהוּא מְצַעֵק
אָבִי אָבִי רֶכֶב יִשְׂרָאֵל וּפָרָשָׁיו
וְלֹא רָאָהוּ עוֹד
וַיַּחֲזֵק בִּבְגָדָיו וַיִּקְרָעֵם לִשְׁנַיִם קְרָעִים
וַיָּרֶם אֶת-אַדֶּרֶת אֵלִיָּהוּ אֲשֶׁר נָפְלָה מֵעָלָיו
וַיָּשָׁב וַיַּעֲמֹד עַל-שְׂפַת הַיַּרְדֵּן
וַיִּקַּח אֶת-אַדֶּרֶת אֵלִיָּהוּ אֲשֶׁר-נָפְלָה מֵעָלָיו
וַיַּכֶּה אֶת-הַמַּיִם
וַיֹּאמַר אַיֵּה יְהוָה אֱלֹהֵי אֵלִיָּהוּ אַף-הוּא
וַיַּכֶּה אֶת-הַמַּיִם
וַיֵּחָצוּ הֵנָּה וָהֵנָּה
וַיַּעֲבֹר אֱלִישָׁע
וַיִּרְאֻהוּ בְנֵי-הַנְּבִיאִים אֲשֶׁר-בִּירִיחוֹ מִנֶּגֶד
וַיֹּאמְרוּ נָחָה רוּחַ אֵלִיָּהוּ עַל-אֱלִישָׁע
וַיָּבֹאוּ לִקְרָאתוֹ וַיִּשְׁתַּחֲווּ-לוֹ אָרְצָה...
(מלכים ב' ב' 11 - 15)
ולחיזוק הטענה... וּבָא יְהוָה וְכָל קְדוֹשִׁים עִמּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא... כמתועד בנבואת זכריה (יד' 5 - 9):
וְנַסְתֶּם גֵּיא-הָרַי
כִּי-יַגִּיעַ גֵּי-הָרִים אֶל-אָצַל
וְנַסְתֶּם כַּאֲשֶׁר נַסְתֶּם
מִפְּנֵי הָרַעַשׁ בִּימֵי עֻזִּיָּה מֶלֶךְ-יְהוּדָה
וּבָא יְהוָה אֱלֹהַי כָּל-קְדֹשִׁים עִמָּךְ...
וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא
לֹא-יִהְיֶה אוֹר יְקָרוֹת יקפאון (וְקִפָּאוֹן)
וְהָיָה יוֹם-אֶחָד הוּא יִוָּדַע לַיהוָה
לֹא-יוֹם וְלֹא-לָיְלָה
וְהָיָה לְעֵת-עֶרֶב יִהְיֶה-אוֹר
וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא
יֵצְאוּ מַיִם-חַיִּים מִירוּשָׁלִַם
חֶצְיָם אֶל-הַיָּם הַקַּדְמוֹנִי
וְחֶצְיָם אֶל-הַיָּם הָאַחֲרוֹן
בַּקַּיִץ וּבָחֹרֶף יִהְיֶה
וְהָיָה יְהוָה לְמֶלֶךְ עַל-כָּל-הָאָרֶץ
בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְהוָה אֶחָד--וּשְׁמוֹ אֶחָד...
ואמנם... יתכן מאוד כי הנביא מלאכי מתעד נביא חדש ושמו אֵלִיָּה...
ואמנם... נביא זה באמת... יהיה שליחו של האלהים כאשר בני ישראל היהודים מנותקים מאמונה...
ואמנם... אֵלִיָּה... רק הוא אֶחָד... ורק הוא מסוגל לדעת את אלהים... וזה יחודו...
ואמנם... כפי שנאמר... כשמו כן הוא... אֵלִיָּה...
ואמנם... וְהָיָה יְהוָה לְמֶלֶךְ עַל-כָּל-הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְהוָה אֶחָד--וּשְׁמוֹ אֶחָד...