בלעם נגד ישו

קוד: בלעם נגד ישו בתנ"ך

סוג: פירוש

מאת: תומר

אל:

מצאתי קשר מעניין בין השאלה שלך לבין מדרש בילקוט שמעוני על הפרשה.

בילקוט שמעוני רמז תשסה מופיע המדרש הבא:
ר' אלעזר הקפר אומר נתן הא-להים כח בקולו (של בלעם) והיה הולך מסוף העולם ועד סופו. בשביל שהיה צופה וראה את האומות שמשתחוין לשמש ולירח ולכוכבים ולעץ ולאבן, וצפה וראה שיש אדם בן אשה שעתיד לעמוד שמבקש לעשות עצמו א-לוה להטעות כל העולם כולו, לפיכך נתן כח בקולו שישמעו כל אומות העולם. וכן הוא אומר תנו דעתכם שלא לטעות אחר אותו האיש, שנאמר 'לא איש א-ל ויכזב'. ואם יאמר שהוא א-ל הוא מכזב. ועתיד הוא לומר שהוא בן א-להים ואינו אלא בן אדם, שנאמר 'ובן אדם ויתנחם'.

המדרש קושר את נבואת בלעם לישו. כלומר, ה' מוצג בניגוד לישו: "לא איש אל ויכזב, ובן אדם ויתנחם". מופיעות כאן שתי תכונות שליליות של האדם (ובפרט, לפי ילקוט שמעוני, האדם ישו) לעומת האל:
1. "ויכזב" – האדם מכזב, מבטיח ולא מקיים (כמו אכזבה, נחל אכזב). ובאמת ישו הבטיח שהוא בן-אלו-ה, וכיזב.
2. "ויתנחם" – זו בדיוק תכונת הרחמנות השלילית של ישו – הפניית הלחי השניה. אמרו חכמינו, "המרחם על אכזרים, סופו שיתאכזר לחלשים". כלומר, יש רחמנות שלילית, וזו בדיוק סוג הרחמנות שישו דגל בה, אולם ה' לא נוהג בה.



תגובות