מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 22:27:58 20.02.2007, כתוספת/תגובה ל: רחיצת רגלי האורחים
לוט מודה בפה מלא כי האנשים הם אורחים רצויים בצל קורתו:
"רַק לָאֲנָשִׁים הָאֵל אַל-תַּעֲשׂוּ דָבָר"
"כִּי-עַל-כֵּן בָּאוּ בְּצֵל קֹרָתִי"...
(בראשית יט' 8)
לפי-כך...(יט' 2)...לא תמיד סדר התיעוד הוא סדר הזמנים המחייב:
"וְלִינוּ וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם" - אין זאת אומרת שלא רחצו רגליהם לפני הלינה...
"וְהִשְׁכַּמְתֶּם וַהֲלַכְתֶּם לְדַרְכְּכֶם"...
דוגמא מאלפת לתיעוד ללא קשר לסדר הזמנים:
"וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי"
"בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן-נְתַנְיָה בֶּן-אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ"
"וַיַּכּוּ אֶת-גְּדַלְיָהוּ וַיָּמֹת"
"וְאֶת-הַיְּהוּדִים וְאֶת-הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר-הָיוּ אִתּוֹ בַּמִּצְפָּה"...
(מלכים ב' כה' 25)
התיעוד כאן מסודר "כאילו" גדליהו נרצח אחרי קבורת "לוחות הברית"...בכספת "אבן השתייה"...
לעומת זאת מתעד ירמיה כי המקדש עדיין לא חרב:
"וַיְהִי בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי לְהָמִית אֶת-גְּדַלְיָהוּ"
"וְאִישׁ לֹא יָדָע"
"וַיָּבֹאוּ אֲנָשִׁים מִשְּׁכֶם מִשִּׁלוֹ וּמִשֹּׁמְרוֹן"
"שְׁמֹנִים אִישׁ מְגֻלְּחֵי זָקָן וּקְרֻעֵי בְגָדִים וּמִתְגֹּדְדִים"
"וּמִנְחָה וּלְבוֹנָה בְּיָדָם"
"לְהָבִיא בֵּית יְהוָה"..."כי עדיין היה הבית חי"...
(ירמיה מא' 5-4)