קוד: אברם-אברהם לעומת יעקב-ישראל בתנ"ך
סוג: פירוש
מאת: ברוריה בן דוד (וייס)
אל: www.mycreation.co.il
מצאנו בגמרא כי כל הקורא לאברהם "אברם" עובר על עשה, ואילו ליעקב מותר לקרוא יעקב, אף על פי שציווה ה' לקראו בשם ישראל (ברכות יג).
מה טעמו של דבר?
שמות האבות "אברהם, יצחק, יעקב" מכילים יחד שלוש עשרה אותיות, כמניין אחד. כלומר הם הכריזו בעולם על אחדות האלקים. גם שמות האימהות "שרה, רבקה, רחל, לאה" מכילים שלוש עשרה אותיות, וביחד שמות האבות והאמהות מכילים 26 אותיות כמניין השם "הויה".
אם נקרא ליעקב ישראל, הרי יעלה המספר לארבע עשרה אותיות ולא יהיה זה כמניין אחד וכמניין הויה, לפיכך חייב השם יעקב להישאר.