הדגש במשל מוכיח כי אבי המשפחה כבר נפטר...

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 12:44:43  03.04.2008, כתוספת/תגובה ל: רעך ורע אביך אל תעזוב

המשל אינו מחייב כי תמיד בכל המשפחות יימצא אב מסור ואוהב לילדיו. ובוודאי כאשר אב מסור נפטר, לא תמיד אח ידאג במסירות לאחיו כהמשך למסורת אביו אשר אהב את כל ילדיו, אפילו אם היה האב "אוהב" שידע לדאוג לכל אחד מילדיו במידה שווה.

המציאות מוכיחה כי אח (לא תמיד) בקלות יכול לעשוק ו/או לנסות לעשוק את אחיו.

לכן בא המשל וממליץ לאדם, כי טוב לדעת למצוא ידיד שיהיה גם ידיד לעת צרה, כאמור בְּיוֹם אֵידֶךָ, כלומר לדעת למצוא רֵעַ, כאשר מתחייב כדלקמן:

" רֵעֲךָ ורעה (וְרֵעַ) אָבִיךָ אַל-תַּעֲזֹב וּבֵית אָחִיךָ אַל-תָּבוֹא בְּיוֹם אֵידֶךָ טוֹב שָׁכֵן קָרוֹב מֵאָח רָחוֹק "
(משלי כז' 10)

ומודגש: וְרֵעַ אָבִיךָ, כלומר, הוא כבר אינו בנמצא...
כי אולי רֵעֲךָ, אם עדיין איננו בנמצא הוא, עליך למצוא אותו, ואולי הוא בנמצא כי הוא "שָׁכֵן קָרוֹב".

ואם תדע לבסס יחסי שכנות טובים, הוא גם יהיה שָׁכֵן טוֹב.

ובתקווה כי גם יהיה רֵעֲךָ, כאמור, ידיד המסוגל לעזור בעת צרה בְּיוֹם אֵידֶךָ.

לצורך הבנת המתחייב, משל זה ניתן להפרדה:

1. " וּבֵית אָחִיךָ אַל-תָּבוֹא - בְּיוֹם אֵידֶךָ "

2. " בְּיוֹם אֵידֶךָ - טוֹב שָׁכֵן קָרוֹב מֵאָח רָחוֹק "

אולם, הפרק ממליץ לדעת כללי יסוד במציאת רֵעַ - ואחד מהכללים הוא: " מְבָרֵךְ רֵעֵהוּ בְּקוֹל גָּדוֹל--בַּבֹּקֶר הַשְׁכֵּים קְלָלָה תֵּחָשֶׁב לוֹ " (משלי כז' 14)

ועוד: " כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים כֵּן לֵב-הָאָדָם לָאָדָם " (משלי כז' 19)

ועוד: " שְׁאוֹל וַאֲבַדֹּה לֹא תִשְׂבַּעְנָה, וְעֵינֵי הָאָדָם לֹא תִשְׂבַּעְנָה " (משלי כז' 20)

ועוד כהנה וכהנה, בספר כולו.

תגובות