עמודים עם כותרת 4 אמות... היו באולם... להבדיל...

מאת: רמי ניר

אל:

נכתב ב: 13:17:07  07.09.2008, כתוספת/תגובה ל: תרשים יחסים עמוד+מזבח+ים...

לא מתועד מספרם של העמודים אשר עמדו "בָּאוּלָם"... (שם 19) גם לא מתועד שמם... וגם לא מתועד "חוּט" היקפם...
אולם... מתועד: (מלכים א' ז' 18) וַיַּעַשׂ אֶת-הָעַמּוּדִים וּשְׁנֵי טוּרִים סָבִיב...
כלומר... אולי הכוונה כי היו בָּאוּלָם שְׁנֵי טוּרִים של עמודים... שקידשו בָּאוּלָם את הדרך המובילה אל הַהֵיכָל...

ואכן... מודגש כי 2 העמודים הראשיים "יָכִין וּבוֹעַז" אותם (באמת) העמיד שלמה במבוא בין האולם וההיכל
כמתועד (שם 21) וַיָּקֶם אֶת-הָעַמֻּדִים לְאֻלָם הַהֵיכָל...
כך גם מתועד (יחזקאל מ' 48) וַיְבִאֵנִי אֶל-אֻלָם הַבַּיִת... ואח"כ (שם מ' 49) וְעַמֻּדִים אֶל-הָאֵילִים אֶחָד מִפֹּה וְאֶחָד מִפֹּה... ואח"כ (שם מא' 1) וַיְבִיאֵנִי אֶל-הַהֵיכָל...

ואמנם... לאותם עמודים אשר עמדו בָּאוּלָם (אולי) בִּשְׁנֵי טוּרִים מתועד - כדלקמן:
וְכֹתָרֹת אֲשֶׁר עַל-רֹאשׁ הָעַמּוּדִים
מַעֲשֵׂה שׁוּשַׁן בָּאוּלָם:
אַרְבַּע אַמּוֹת...
(מלכים א' ז' 19)

כלומר... יש להבדיל בין כותרות 4 אמות לעמודים שעמדו בָּאוּלָם...
ואולי... (באמת) עמדו בָּאוּלָם שְׁנֵי טוּרִים של עמודים שכלל מידותיהם היו אחרות...

ואכן... כותרות 5 אמות היו של העמודים הראשיים "יָכִין וּבוֹעַז"...
כמתועד (שם 16)... חָמֵשׁ אַמּוֹת קוֹמַת הַכֹּתֶרֶת הָאֶחָת וְחָמֵשׁ אַמּוֹת קוֹמַת הַכֹּתֶרֶת הַשֵּׁנִית...
ומתועד בהדגשה (שם 15)... וְחוּט שְׁתֵּים-עֶשְׂרֵה אַמָּה יָסֹב אֶת-הָעַמּוּד הַשֵּׁנִי...
ואכן... כלל מידותיהם של העמודים "יָכִין וּבוֹעַז" ברורות (וניתנות לחישוב) במדוייק...

ובוודאי... מתועד ההבדל העיקרי - שמות העמודים - כדלקמן:
וַיָּקֶם אֶת-הָעַמֻּדִים לְאֻלָם הַהֵיכָל
וַיָּקֶם אֶת-הָעַמּוּד הַיְמָנִי
וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ יָכִין
וַיָּקֶם אֶת-הָעַמּוּד הַשְּׂמָאלִי
וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ בֹּעַז...
(מלכים א' זא 21)

אם-כן... העמודים (כולם) עמדו בתוך המקדש ולא בחוץ...
אם-כן... המזבח הראשי אכן עמד (חשוף) במרכז מתחם הר הבית... ואכן הדרורים קיננו בין אבניו...
אם-כן... המים באגן ים הנחושת שימשו לקדושה ולכן ים הנחושת עמד בתוך הַהֵיכָל...
אם-כן... שמות העמודים "יָכִין וּבוֹעַז" מוכיחים מעמד של קדושה במבוא הָאֵילִים המוביל אל פתחו של "קוֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים"...



תגובות