מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 00:42:40 23.04.2007, כתוספת/תגובה ל: איך מוצאים שכל?
יש סדר לדברים:
א)..."וּמְצָא-חֵן וְשֵׂכֶל-טוֹב--בְּעֵינֵי אֱלֹהִים"...
כי אלהים...הלא הוא "בֹּחֵן כְּלָיוֹת וָלֵב"...ויודע מי משקר אותו...ומי דובר "אֱמֶת"...
***
לפי-כך, צריך להתקיים התנאי...
"חֶסֶד וֶאֱמֶת"
"אַל-יַעַזְבֻךָ"...
מתי יש ביטחון שאכן..."חֶסֶד וֶאֱמֶת" תמיד אתך...
כאשר..."תּוֹרָתִי אַל-תִּשְׁכָּח וּמִצְוֹתַי יִצֹּר לִבֶּךָ"...ולכן, אתה דובר "אֱמֶת"...תמיד...
אז...ללא ספק...מצאת "חֵן וְשֵׂכֶל-טוֹב--בְּעֵינֵי אֱלֹהִים"...
***
ב)..."מְצָא-חֵן וְשֵׂכֶל-טוֹב--בְּעֵינֵי"..."אָדָם"...בתנאי שלא "יָבוּז לְשֵׂכֶל מִלֶּיךָ"...
כלומר...רק "אָדָם" שמצא "חֵן וְשֵׂכֶל-טוֹב--בְּעֵינֵי אֱלֹהִים"...יעריך את "שֵׂכֶל מִלֶּיךָ"...
***
כמובן..."כְּסִיל"...מטבע הדברים אוהב "שֶׁקֶר"...הוא...
לפי-כך..."כְּסִיל"...לא ימצא "חֵן וְשֵׂכֶל-טוֹב--בְּעֵינֵי אֱלֹהִים"...
לכן..."חבל על הזמן"..."כְּסִיל"...לא יעריך את "שֵׂכֶל מִלֶּיךָ"...
***
ואמנם...נכונה עצת המלך שלמה:
"בְּטַח אֶל-יְהוָה בְּכָל-לִבֶּךָ"
"וְאֶל-בִּינָתְךָ אַל-תִּשָּׁעֵן"...
"בְּכָל-דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ"
"וְהוּא יְיַשֵּׁר אֹרְחֹתֶיךָ"...
"אַל-תְּהִי חָכָם בְּעֵינֶיךָ"
"יְרָא אֶת-יְהוָה וְסוּר מֵרָע"...
"רִפְאוּת תְּהִי לְשָׁרֶּךָ"
"וְשִׁקּוּי לְעַצְמוֹתֶיךָ"...
(משלי ג' 8-5)
***
ועוד...חיזוק...בעצת המלך שלמה:
"מוּסַר יְהוָה בְּנִי אַל-תִּמְאָס"
"וְאַל-תָּקֹץ בְּתוֹכַחְתּוֹ"...
"כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶאֱהַב יְהוָה"
"יוֹכִיחַ"
"וּכְאָב אֶת-בֵּן יִרְצֶה"...
***
וגם אפשר להיות "מְאֻשָּׁר"...לדעת המלך שלמה:
"אַשְׁרֵי אָדָם מָצָא חָכְמָה"
"וְאָדָם יָפִיק תְּבוּנָה"...
"כִּי טוֹב סַחְרָהּ מִסְּחַר-כָּסֶף"
"וּמֵחָרוּץ תְּבוּאָתָהּ"...
"יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים"
"וְכָל-חֲפָצֶיךָ לֹא יִשְׁווּ-בָהּ"...
"אֹרֶךְ יָמִים בִּימִינָהּ"
"בִּשְׂמֹאולָהּ עֹשֶׁר וְכָבוֹד"...
"דְּרָכֶיהָ דַרְכֵי-נֹעַם"
"וְכָל-נְתִיבוֹתֶיהָ שָׁלוֹם"...
"עֵץ-חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ"
"וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר"...
(משלי ג' 18-11)
***
יש סיכוי...כי למצוא חן בְּ"שֵׂכֶל-טוֹב"...זאת הנחייה שגוייה...
כי יש "קֶשֶׁר"...בין "שֶׁקֶר"...ובין...בְּ"שֵׂכֶל-טוֹב"...