מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 16:26:23 12.10.2006, כתוספת/תגובה ל: אולי הבחירה החופשית היא במידה שבה הולכים בכיוון שה קבע
הזכות לבחירה חפשית (שמואל א' י') ניתנת לשאול ללא הגבלה...
"עֲשֵׂה לְךָ אֲשֶׁר תִּמְצָא יָדֶךָ"
"כִּי הָאֱלֹהִים עִמָּךְ"...
בתורת משה ניתנה זכות הבחירה "ובחרת" - לכל אדם - לבחור בין טוב לרע בין מוות לחיים...
למרות זכות הבחירה החפשית מציע שמואל לשאול להיזהר:
"שִׁבְעַת יָמִים תּוֹחֵל"
"עַד-בּוֹאִי אֵלֶיךָ וְהוֹדַעְתִּי לְךָ אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה"...
אז באה במתכוון התערבותו של אלהים במחשבות המלך משבט בנימין:
"וְהָיָה כְּהַפְנֹתוֹ שִׁכְמוֹ לָלֶכֶת מֵעִם שְׁמוּאֵל"
"וַיַּהֲפָךְ-לוֹ אֱלֹהִים לֵב אַחֵר"...
כלומר, אלהים לא יכול היה לסתור את ברכת יעקב ולמעשה באותו רגע התחיל תהליך ההדחה של שאול. ברור שלא ניתן לפרש את משיחת שאול כמשגה של אלהים אלא ככוונה אלוהית ומההליך כולו אפשר לקבל תובנה על "זכות ההתערבות האלוהית" במחשבות האדם. בהקשר דומה אפשר להבין את הסיבות ואת הליך "ההתערבות האלוהית" בהמלכת ירבעם בן נבט...
באקטואלייה של מדינת ישראל המצב שונה כי אין מלך משיח וזכות הבחירה של האדם לא מגבילה את תעצומות השקר הפוליטי. לפי-כך, זכות "ההתערבות האלוהית" נסתרת לחלוטין וקיומה בלתי נתפש בפילוסופיה של האדם המודרני. אם-כן, כאן תבוא "ההתערבות האלוהית" במימוש פתע של הגשמת נבואות האחרית...
כדאי לשים לב אל סמל המלוכה (שרביט הדיבור והמשפט + כתר מלכות) שתיעד יוסף (ראה צילום Text) מעל ראשו של מוביל השיירה (לדעתי, יהודה בן-יעקב) מה שמוכיח כי התיעוד נעשה בעקבות ברכת יעקב לבניו...