מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 22:56:42 23.08.2008, כתוספת/תגובה ל: לאדם הבוחר בחיי דרור...
במזמור "נועם שבת" חושף הרב אהרן הגדול מקרלין... כמה ממקורות הידע המצוי גם בפרק זה (תהלים פד')... ידע שככל הנראה הוצפן בינו לבין מורו ורבו "המגיד":
א)
"יה אכסוף" = "נִכְסְפָה"...
ב)
"לִבְנֵי-קוֹרַח מִזְמוֹר"...
והלא היא משפחת המוצא להזדהות...
אותה משפחה מזרעו של קורח המורד במשה ואהרן...
ודווקא מאותה משפחה יצאו חסידים נאמנים לתורת משה...
ג)
"וְגַם-כָּלְתָה נַפְשִׁי--לְחַצְרוֹת יְהוָה"...
כלומר... הידע על "חַצְרוֹת יְהוָה" מוכיח - כדלקמן:
1.
ואמנם... המרד במשה ואהרן התרחש בחניית "חַצְרוֹת"...
וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן-יִצְהָר בֶּן-קְהָת בֶּן-לֵוִי
וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב
וְאוֹן בֶּן-פֶּלֶת--בְּנֵי רְאוּבֵן
וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה
וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי-שֵׁם
וַיִּקָּהֲלוּ עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן
וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם
רַב-לָכֶם--כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים
וּבְתוֹכָם יְהוָה
וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל-קְהַל יְהוָה
וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל-פָּנָיו...
(במדבר טז' 1 - 4)
2.
ואכן... "חַצְרוֹת יְהוָה" = "התחום הרציונלי"...
ואכן... "עדת המורדים" = "התחום האי-רציונלי"...
ואכן... מתועד:
לַמְנַצֵּחַ עַל-הַגִּתִּית
לִבְנֵי-קֹרַח מִזְמוֹר
מַה-יְּדִידוֹת מִשְׁכְּנוֹתֶיךָ--יְהוָה צְבָאוֹת
נִכְסְפָה
וְגַם-כָּלְתָה נַפְשִׁי--לְחַצְרוֹת יְהוָה
לִבִּי וּבְשָׂרִי--יְרַנְּנוּ אֶל אֵל-חָי.
(תהלים פד' 1 - 3)
3.
יעד התפילה = "סֶלָה" = "משוחרר"... כציפור דרור...
יְהוָה אֱלֹהִים צְבָאוֹת
שִׁמְעָה תְפִלָּתִי
הַאֲזִינָה אֱלֹהֵי יַעֲקֹב
סֶלָה...
(תהלים פד' 9)
כלומר... אין ספק כי אלהים שומע ומאזין... וגם עונה לתפילת חסידיו...
כמתועד:
וְהָיָה טֶרֶם-יִקְרָאוּ
וַאֲנִי אֶעֱנֶה
עוֹד הֵם מְדַבְּרִים
וַאֲנִי אֶשְׁמָע...
(ישעיה סה' 24)