מושג המעגל והשפעתו על התפיסה הפוליטית, החברתית והכלכלית

קוד: מושג המעגל והשפעתו על התפיסה הפוליטית, החברתית והכלכלית בתנ"ך

סוג: מאמר

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

מושג המעגל והשפעתו על התפיסה הפוליטית, החברתית והכלכלית

הוספה למאמר של אראל על המעגל:

http://tora.us.fm/tnk1/kma/qjrim1/magl.html

מעגל:

1.        שמואל א יז20: "וַיַּשְׁכֵּם דָּוִד בַּבֹּקֶר וַיִּטֹּשׁ אֶת הַצֹּאן עַל שֹׁמֵר וַיִּשָּׂא וַיֵּלֶךְ כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ יִשָׁי וַיָּבֹא הַמַּעְגָּלָה וְהַחַיִל הַיֹּצֵא אֶל הַמַּעֲרָכָה וְהֵרֵעוּ בַּמִּלְחָמָה"

2.        שמואל א כו5: "וַיָּקָם דָּוִד וַיָּבֹא אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר חָנָה שָׁם שָׁאוּל וַיַּרְא דָּוִד אֶת הַמָּקוֹם אֲשֶׁר שֹׁכֵב שָׁם שָׁאוּל וְאַבְנֵר בֶּן נֵר שַׂר צְבָאוֹ וְשָׁאוּל שָׁכַב בַּמַּעְגָּל וְהָעָם חֹנִים סביבתו[סְבִיבֹתָיו]"

3.        שמואל א כו7: "וַיָּבֹא דָוִד וַאֲבִישַׁי אֶל הָעָם לַיְלָה וְהִנֵּה שָׁאוּל שֹׁכֵב יָשֵׁן בַּמַּעְגָּל וַחֲנִיתוֹ מְעוּכָה בָאָרֶץ מראשתו[ וְאַבְנֵר וְהָעָם שֹׁכְבִים סביבתו[סְבִיבֹתָיו]"

4.        ישעיהו כו7: "אֹרַח לַצַּדִּיק מֵישָׁרִים יָשָׁר מַעְגַּל צַדִּיק תְּפַלֵּס"

5.        ישעיהו נט8: "דֹּרֵךְ שָׁלוֹם לֹא יָדָעוּ וְאֵין מִשְׁפָּט בְּמַעְגְּלוֹתָם נְתִיבוֹתֵיהֶם עִקְּשׁוּ לָהֶם כֹּל דֹּרֵךְ בָּהּ לֹא יָדַע שָׁלוֹם"

6.        תהלים יז5: "תָּמֹךְ אֲשֻׁרַי בְּמַעְגְּלוֹתֶיךָ בַּל נָמוֹטּוּ פְעָמָי"

7.        תהלים כג3: "נַפְשִׁי יְשׁוֹבֵב יַנְחֵנִי בְמַעְגְּלֵי צֶדֶק לְמַעַן שְׁמוֹ"

8.        תהלים סה12: "עִטַּרְתָּ שְׁנַת טוֹבָתֶךָ וּמַעְגָּלֶיךָ יִרְעֲפוּן דָּשֶׁן"

9.        תהלים קמ6: "טָמְנוּ גֵאִים פַּח לִי וַחֲבָלִים פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת לְיַד מַעְגָּל מֹקְשִׁים שָׁתוּ לִי סֶלָה"

10.     משלי ב9: "אָז תָּבִין צֶדֶק וּמִשְׁפָּט וּמֵישָׁרִים כָּל מַעְגַּל טוֹב"

11.     משלי ב15: "אשר ארחתיהם עקשים ונלוזים במעגלותם"

12.     משלי ב18: "כי שחה אל מות ביתה ואל רפאים מעגלתיה"

13.     משלי ד11: "בדרך חכמה הרתיך הדרכתיך במעגלי ישר"

14.     משלי ד26: "פלס מעגל רגלך וכל דרכיך יכנו"

15.     משלי ה6: "ארח חיים פן תפלס נעו מעגלתיה לא תדע"

16.     משלי ה21: "כי נכח עיני ה' דרכי איש וכל מעגלתיו מפלס"

למעט מקורות 1-3 המדברים על מעגל בקרב, בשאר המקומות המעגל בא בצורה מושאלת לדרך התנהגות או כיוצא בזה.

והנה, נשים לב, יש מעגל חיובי – "מעגל טוב", "מעגלי צדק" וכיו"ב. ויש מעגל שלילי – "נלוזים במעגלותם", "רפאים מעגלותיה" וכיו"ב.

המעגל השלילי הוא היותר מוכר לנו בשגרת הלשון היום. שהרי מעגל קסמים מתורגם לאנגלית כמעגל רשע: Vicious circle. ויש גם חשיבה מעגלית, אשר תוצאותיה הם בדרך כלל שליליות.

אם לתת דוגמא אקטואלית, נוכל לראות דבר זה בסכסוך הישראלי-פלשתינאי בכללו, כמו כל סכסוך אחר כנראה, או ביתר בהירות בעימות מדי כמה שנים עם הפצצות החמס מעזה. אז אנו נכנסים למעגל של פעולה ותגובה שקשה מאוד להפסיקה, שהרי כל תגובה מחייבת כביכול תגובת נגד. וברקע האמירות הילדותיות: "הוא התחיל" או "אני חייב להחזיר". דוגמא זו גם מוכרת לנו היטב בעיקר מהחברה הערבית ומושג נקמת הדם הבלתי נגמרת. זה מה שמכונה בעולם "מוסר העין-תחת-עין".

אבל המעגל החיובי גם הוא קיים והוא מתבטא למשל ביחס החיובי שאנשים נותנים זה לזה. ובמעגל זה ידועות האמירות הפופולאריות – "חייך אל העולם והעולם יחייך אליך" וכיו"ב. אכן זה מעגל טוב. אך המעלה היותר נעלה היא לטעמי אהבה שאינה תלויה בדבר היוצאת מתוך מעגל זה ולפיה גם כאשר לא מחייכים אליי אני מעצמי מחייך לאחרים, אני זה שיוזם את הפעולה ויוצר מעגל חדש.

באופן דומה, המעגל השלילי הוא העובדה שהעניים נמצאים במעגל קסמים שמשמר או מחריף את עניותם, בעוד המעגל החיובי כביכול הוא המשך התעשרות העשירים. אבל בעצם כל המצב הזה בכללותו צריך להשתנות ליצירת חברה שוויונית יותר, להכנסת כולם לתוך מעגל חברתי אחד. (יחי הסוציאליזם! או לענייננו-) זאת ההוכחה לכך שגם המעגל שנראה חיובי לא תמיד חיובי.

תגובות