על עפולים עכברים חומת העופל ושער חולדה

מאת: אביתר כהן

אלוקים העניש את הפלשתים במכת עפולים / טחורים שהיא תוצאה של מגפת דבר

שנגרמת על ידי עכברים / חולדות / עכברושים / כרכושתא


דברים כח27: "יככה ה' בשחין מצרים ובעפלים ובגרב ובחרס אשר לא תוכל להרפא"

שמואל א ה6: "ותכבד יד ה' אל האשדודים וישמם ויך אתם בעפלים את אשדוד ואת גבוליה"

שמואל א ה9: ".. ויך את אנשי העיר מקטן ועד גדול וישתרו להם עפלים "

שמואל א ה12: "והאנשים אשר לא מתו הכו בעפלים ותעל שועת העיר השמים"


מכת העפולים / טחורים נקראת על שם מחולליה העפולים / עכברים


שמואל א ו4: "ויאמרו מה האשם אשר נשיב לו ויאמרו מספר סרני פלשתים חמשה עפלי זהב וחמשה עכברי זהב.."

שמואל א ו5: "ועשיתם צלמי עפליכם וצלמי עכבריכם המשחיתם את הארץ .."


ע. מרגלית כבר כתב (בית מקרא שנה אחת עשרה ג(כז) אדר תשכ"ו)

על הקשר בין עפולים לשמו של האליל אפולו (אל הדבר) שגם נקרא אפולו אל העכברים  Apollo smintheus


ויש לי עוד הרבה חיזוקים לקשר בין עפולים לאפולו


אפולו   מוצג כדמות אוחזת בקשת ובאשפת חצים .

אפול ו יורה את חציו ומחולל מגפות בעולם.


מגפת הדבר , הדבר נקרא גם רשף   וחץ (וכן קטב ועוד..) בכתבים האוגרתיים: " רשף בעל החץ "

חבקוק ג5: "לפניו ילך דבר ויצא רשף לרגליו"

תהלים עח48: "ויסגר לברד {= דבר } בעירם ומקניהם לרשפים "

העיר אפולוניה היא רשפון (ארשוף)

בכתובות מקדש אידליון (קפריסין) - רשף (מכל) מקביל לאפולון (אמוכלוי)


יתכן שעופל נכתב גם אופל , למרות שלא ממש ברור זה נראה מרומז

תהלים יא2: "כי הנה הרשעים ידרכון קשת כוננו חצם על יתר לירות במו אפל לישרי לב"

תהלים צא6: " מדבר באפל יהלך מקטב ישוד צהרים"


כוכב חמה (מרקורי) נקרא  " הרמס " כשהופיע בערב  ("כוכב ערב")  ו" אפולו " כשהופיע בבוקר ("כוכב בוקר")


במצרים ה אליל תחות / טוט היה מיוצג על ידי :

עוף מגלן (איביס) קשור להרמס {חרמש? מגל?}   כוכב הערב (שליט מזל תאומים)

קוף הבבון (קוף הכלב) קשור ל אפולו כוכב הבוקר (שליט מזל בתולה שאחראי על בריאות מחלות מגפות ורפואה)

שמות מחלת הדבר בלועזית קשורים לישבן הבולט של הבבונים bubonic plague


--


חומת העופל ושער חולדה


ויקרא יא29: "וזה לכם הטמא בשרץ השרץ על הארץ החלד והעכבר והצב למינהו"

היום נהוג לזהות את החולד עם החפרפרת / אשות

ואת החולדה עם העכברוש , אך בתרגום יונתן גם החולד מתורגם כרכושתא (חולדה)


חולדה הנביאה ישבה במשנה , והמשנה מתורגם בארמית עופל (עופלא, יש גרסא מוטעית: עופא)

היא ישבה בשער חולדה (שנקראה בשמה לפי רש"י , או להיפך נקראה על שם השער שישבה בו..)


מלכים ב כב14: "וילך חלקיהו הכהן ואחיקם ועכבור ושפן ועשיה אל חלדה הנביאה

אשת שלם בן תקוה בן חרחס שמר הבגדים והיא ישבת בירושלם במשנה וידברו אליה"


דברי הימים ב לד22: "וילך חלקיהו ואשר המלך אל חלדה הנביאה

אשת שלם בן תוקהת בן חסרה שומר הבגדים והיא יושבת בירושלם במשנה וידברו אליה כזאת"


שער הדגים היה ליד המשנה / עופל

צפניה א10: "והיה ביום ההוא נאם ה' קול צעקה משער הדגים ויללה מן המשנה {עופלא} ושבר גדול מהגבעות"

דברי הימים ב לג14: "ואחרי כן בנה חומה חיצונה לעיר דויד מערבה לגיחון בנחל ולבוא בשער הדגים וסבב לעפל ויגביהה מאד .."

נחמיה ג3: "ואת שער הדגים בנו בני הסנאה המה קרוהו ויעמידו דלתתיו מנעוליו ובריחיו"

נחמיה יב39: "ומעל לשער אפרים ועל שער הישנה ועל שער הדגים ומגדל חננאל ומגדל המאה ועד שער הצאן ועמדו בשער המטרה"


בתלמוד מוזכרת חולדת הסנאים

והנה, שער הדגים שהיה ליד המשנה / עופל נבנה על ידי בני הסנאה

נחמיה ג3: "ואת שער הדגים בנו בני הסנאה המה קרוהו ויעמידו דלתתיו מנעוליו ובריחיו"

וכן:

נחמיה יא9: "ויואל בן זכרי פקיד עליהם ויהודה בן הסנואה על העיר משנה "

אמנם אפשר להבין פה משנה , מלשון שני / סגן , אך יתכן שזה רומז למשנה / עופל




תגובות