קוד: עתוד= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אביתר כהן
אל:
כתבתי בעבר שיש לדעתי קשר בין עתיד לבין עומד
כמו שאנחנו משתמשים בביטוי "אני עומד לעשות.."
במובן של "אני עתיד לעשות.."
ומסתבר שיש קשר בין עתיד = עומד = עמוד = עתוד..
השמים / תבל / ארץ מדומים כעומדים על עמודים (עתודים / מוסדות / איתנים / רגליים)
הלויתן מתואר כמעורר (מרעיד / מרגיז - מזיז) את העתידים (עמודי הארץ)
וכך גם הרפאים מתוארים כמעוררי עתודי (עמודי) ארץ
כנראה יש קשר בין הכינוי רפאים (ענקים) ללויתן הענק (היצור הגדול בעולם)
איוב ט6
: "המרגיז ארץ ממקומה
ועמודיה יתפלצון"
איוב כו11
: "עמודי שמים ירופפו ויתמהו מגערתו"
ישעיהו יד9
: "שאול מתחת רגזה לך לקראת בואך עורר לך רפאים כל
עתודי ארץ הקים מכסאותם כל מלכי גוים"
איוב ג8
:
"יקבהו אררי יום
העתידים ערר לויתן"
ישעיהו י13 : "כי אמר בכח ידי עשיתי ובחכמתי כי נבנותי ואסיר גבולת עמים ועתידתיהם שושתי ואוריד כאביר יושבים"
שיר השירים ה15
: "שוקיו
עמודי שש מיסדים על אדני פז מראהו כלבנון בחור כארזים"
דברים לב35
: "לי נקם ושלם לעת תמוט
רגלם כי קרוב יום אידם וחש
עתדת למו"
שמואל ב כב8
:
"ותגעש ותרעש הארץ
מוסדות השמים ירגזו ויתגעשו כי חרה לו"
שמואל ב כב16
: "ויראו אפקי ים יגלו
מסדות תבל בגערת ה' מנשמת רוח אפו"
ישעיהו מ21
:
"הלוא תדעו הלוא תשמעו הלוא הגד מראש לכם הלוא הבינתם
מוסדות הארץ"
מיכה ו2 : "שמעו הרים את ריב ה' והאתנים מסדי ארץ כי ריב לה' עם עמו ועם ישראל יתוכח"
--
למרות
שבמה עניינה
רמה /
גב, נראה שהיא גם קשורה גם
לרגל /
עמוד
חבקוק ג19
: "ה' אדני חילי וישם
רגלי כאילות ועל
במותי ידרכני למנצח בנגינותי"
שמואל ב כב34
:
"משוה
רגליו כאילות ועל
במותי יעמדני"
תהלים יח34
:
"משוה
רגלי כאילות ועל
במתי יעמידני"
דברים לב13
:
"ירכבהו על
במותי ארץ ויאכל תנובת שדי וינקהו דבש מסלע ושמן מחלמיש צור"
ישעיהו נח14
: "אז תתענג על ה' והרכבתיך על
במותי ארץ והאכלתיך נחלת יעקב אביך כי פי ה' דבר"
עמוס ד13
:
"כי הנה יוצר הרים וברא רוח ומגיד לאדם מה שחו עשה שחר עיפה ודרך על
במתי ארץ ה' אלהי צבאות שמו"
מיכה א3
:
"כי הנה ה' יצא ממקומו וירד ודרך על
במותי ארץ"
ישעיהו יד14 : "אעלה על במתי עב אדמה לעליון"
איוב ט8 : "נטה שמים לבדו ודורך על במתי ים"
--
איוב כו5
:
"
הרפאים יחוללו מתחת מים ושכניהם"
(יחוללו = ירקדו / ישחקו)
תהלים קד26
: "שם אניות יהלכון
לויתן זה יצרת לשחק בו"
--
וכך
העתוד שמזוהה בדרך כלל עם
תיש
הוא לדעתי שם כולל גם
לצבי (הצבה / עמידה)
ולאיל (אל על / רמה / עמידה)