קוד: לבוש מלכות - תכלת - מכלול בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אביתר כהן
אל:
נראה שהמשמעות של כל הביטוים זהה, לבוש מלכות – לבוש תכלת – לבוש מכלול מלכות – כתר (עטרה / נזר / זר / תג) - כליל (כתר) מכלול – תכלת (מלשון כליל) לבוש מכלול / מלכות = בעיקר תכלת, אבל גם שש (בוץ), ארגמן (ארגון / רקמה), חור, כרפס..
יחזקאל כג ו :
לבשי תכלת
פחות וסגנים
בחורי חמד
כלם פרשים רכבי סוסים:
יחזקאל כג יב : אל-בני אשור עגבה
פחות וסגנים קרבים
לבשי מכלול
פרשים רכבי סוסים
בחורי חמד כלם:
יחזקאל לח ד : ושובבתיך ונתתי חחים בלחייך
והוצאתי אותך ואת-כל-חילך סוסים ופרשים
לבשי מכלול כלם קהל רב צנה ומגן תפשי חרבות כלם:
יחזקאל כז כד: המה רכליך
במכללים בגלומי תכלת
ורקמה ובגנזי ברמים בחבלים חבשים וארזים במרכלתך:
(לדעתי גלומי {גלימות} תכלת זה הסבר ופירוט למכלולים, שכולל כנראה גם רקמה = ארגמן / ארגון)
אסתר ו ח: יביאו
לבוש מלכות אשר לבש-בו המלך וסוס אשר רכב עליו המלך ואשר נתן
כתר מלכות בראשו:
אסתר ח טו: ומרדכי יצא מלפני המלך
בלבוש מלכות
תכלת וחור
ועטרת זהב גדולה ותכריך
בוץ
וארגמן והעיר שושן צהלה ושמחה:
-- --
למרות ש"כליל" נחשב ל"כולו", יתכן שיש קשר גם למה שכתבתי למעלה..
שמות כח לא: ועשית את מעיל האפוד
כליל תכלת:
שמות לט כב: ויעש את מעיל האפד מעשה ארג
כליל תכלת:
במדבר ד ו : ונתנו עליו כסוי עור תחש ופרשו בגד
כליל תכלת מלמעלה ושמו בדיו: