קוד: קטב = חצי = חץ בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אביתר כהן
אל:
קטב
מופיע ארבע פעמים בתנ"ך
דברים לב כג : אספה עלימו רעות
חצי
אכלה בם:
מזי רעב ולחמי
רשף וקטב
מרירי ושן בהמת אשלח בם עם חמת זחלי עפר:
ישעיה כח א : הוי עטרת גאות שכרי
אפרים
וציץ נבל צבי תפארתו אשר על-ראש גיא-שמנים הלומי יין:
הנה חזק ואמץ לאדני כזרם
ברד
{=
דבר?}
שער
קטב
כזרם מים כבירים שטפים הניח לארץ ביד:
הושע יג יב : צרור עון
אפרים
צפונה חטאתו: חבלי יולדה יבאו לו הוא-בן לא חכם כי-עת לא-יעמד במשבר בנים:
מיד שאול אפדם ממות אגאלם אהי
דבריך
מות אהי
קטבך
שאול נחם יסתר מעיני:
תהלים צא ה: לא-תירא מפחד לילה
מחץ
יעוף יומם:
מדבר
באפל יהלך
מקטב
ישוד צהרים:
יפל מצדך
אלף
ורבבה
מימינך אליך לא יגש:
{.. והם
רבבות אפרים
והם
אלפי מנשה
}
--
כמו שאפשר לראות קטב מקביל לדבר / רשף (שם של מגיפת מוות)
כמו כן רשף פירושו גם חץ, לכן גם קוטב פירושו חץ (וגם לחצות / לחתוך)
כך גם בארמית / ערבית קטב = חתך, בערבית קוטבה = חץ
יתכן שקטב פירושו גם ברק (חץ / חצצים = ברקים)
"שער קטב" = סערת ברקים, מקביל ל"זרם ברד" = מטר ברד
קטב פירושו גם ציר (שליח, שגר..) אנחנו יורים / משגרים את החץ
מכאן השם של הקוטב הצפוני / דרומי (צירי הארץ)
--
נראה שחלק מהפסוקים קשורים לשבט
אפרים
..
בנו הבכור של
אפרים
היה
שותלח
, שאולי נגזר משלח (חץ – רשף)
כמו כן ברשימת היוחסין של אפרים מוזכר רשף
דברי הימים א ז כה: ורפח בנו
ורשף
ותלח בנו ותחן בנו: לעדן בנו עמיהוד בנו אלישמע בנו: נון בנו יהושע בנו:
--
העיר רשף / רשפון / ארסוף נקראה אפולוניה
ה"אל" אפולו הוא ה"אל" רשף
השם אפולו נגזר מעפול שפירושו עכברוש / חולדה / חפרפרת שכידוע הם מחוללי מגיפת הדבר
שמואל א ו ד : ויאמרו מה האשם אשר נשיב לו ויאמרו מספר סרני פלשתים
חמשה (עפלי
) טחרי זהב וחמשה
עכברי
זהב כי-מגפה אחת לכלם ולסרניכם:
אפולו נודע בין השאר כ"אל" העכברים
עפול נגזר מעופל = חושך / אפלה, חולד פירושו גם חולדה (עכברוש) וגם חפרפרת (שהיא כידוע עיוורת – "חשוכה")
--
"
מזי רעב
ולחמי רשף
וקטב מרירי
ושן בהמת
אשלח בם
עם חמת זחלי עפר"
פה יש הקבלה של מגיפת הדבר לנשיכת (אכישת) נחש / חיצים מורעלים
"לחמי רשף " / "קטב מרירי" = חץ מורעל, היו נוהגים לשים רעל בחץ
ל-חם / חמת = ארס / רעל (שגורם לתחושת שריפה / חום / רשפי אש)
מרירי = מרורת פתנים = ארס / רעל
שן בהמות = שן נחש / דרקון (הארס כידוע מצוי בשן הנחש)
איוב כ יד
:
לחמו
במעיו נהפך
מרורת פתנים
בקרבו:
תהלים נח ה:
חמת
-למו כדמות
חמת-נחש
כמו-פתן חרש יאטם אזנו:
תהלים קמ ד: שננו לשונם כמו נחש
חמת
עכשוב תחת שפתימו סלה: