קוד: הלוא כבני כשיים אתם לי בתנ"ך
סוג: תוכן1
מאת: אביתר כהן
אל:
עמוס ט7: "הלוא כבני כשיים אתם לי בני ישראל נאם ה'
הלוא את ישראל העליתי מארץ מצרים ופלשתיים מכפתור וארם מקיר"
מה לבני ישראל ולכשיים?
יתכן שיש להבין זאת כך:
" הלוא כבני {= כמו בניי, בני ישראל כמו בניי }
כשיים {= כמו שיים, רבים של שה (טלה) }
אתם לי בני ישראל נאם ה' .."
נראה שזה כך גם לפי התרגום הארמי "כבנין רחימין"
ריחם = חמל = שה (ערבית), חמל = הרים = נשא = שה
ה' הוא הרועה (האביר) ובני ישראל הם הצאן
בראשית מט24: "ותשב באיתן קשתו, ויפזו זרעי ידיו, מידי אביר יעקב, משם רעה אבן ישראל "
ישעיה א24: "לכן נאם האדון ה' צבאות אביר ישראל "
ישעיה מט26: ".. וידעו כל-בשר כי אני ה' מושיעך וגאלך אביר יעקב "
תהלים קלב2: "שיר המעלות זכור-ה' לדוד את כל-ענותו: אשר-נשבע לה', נדר לאביר יעקב "
תהלים פ1: "למנצח אל-שושנים עדות לאסף מזמור: רעה ישראל האזינה נהג כצאן יוסף ישב הכרובים הופיעה "
במדבר כז17: "אשר יצא לפניהם ואשר יבא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם ולא תהיה עדת ה' כצאן אשר אין להם רעה "
תהלים עז21: "נחית כצאן עמך ביד משה ואהרן"
תהלים עח52: "ויסע כצאן עמו וינהגם כעדר במדבר"
--
ועוד יש לשים לב שבתנ"ך אין כשיים אלא כ ו שים (עם ו') או כשים (י' אחת)
צפניה ב12: "גם אתם כושים חללי חרבי המה"
דניאל יא43: "ומשל במכמני הזהב והכסף ובכל חמדות מצרים ולבים וכשים במצעדיו"
דברי הימים ב יב3: "באלף ומאתים רכב ובששים אלף פרשים ואין מספר לעם אשר באו עמו ממצרים לובים סכיים וכושים"
דברי הימים ב יד11: "ויגף ה' את הכושים לפני אסא ולפני יהודה וינסו הכושים"
דברי הימים ב יד12: "וירדפם אסא והעם אשר עמו עד לגרר ויפל מכושים לאין להם מחיה
כי נשברו לפני ה' ולפני מחנהו וישאו שלל הרבה מאד"
דברי הימים ב טז8: "הלא הכושים והלובים היו לחיל לרב לרכב ולפרשים להרבה מאד ובהשענך על ה' נתנם בידך"
דברי הימים ב כא16: "ויער ה' על יהורם את רוח הפלשתים והערבים אשר על יד כושים"
וכן לגבי כוש ביחיד, מלבד האשה הכשית שלקח משה..