עניין מחשבות אדם... ועניין מחשבות אלהים...

קוד: עניין מחשבות אדם ועניין מחשבות אלהים בתנ"ך

סוג: כלל

מאת: רמי ניר

אל:

להלן 9 ציטוטים לעניין מַחְשְׁבוֹת אָדָם ולעניין מַחְשְׁבוֹת יְהוָה:

1) "יְהוָה--יֹדֵעַ מַחְשְׁבוֹת אָדָם, כִּי-הֵמָּה הָבֶל" (תהלים צד' 11)

כלומר, הבל הוא סמל למחשבה. ואמנם, תכונת ההבל להתאדות.

2) "מַחְשְׁבוֹת צַדִּיקִים מִשְׁפָּט..." (משלי יב' 5)

כלומר, צדיקים גם הם אדם המה. אם-כן, גם מַחְשְׁבוֹת צַדִּיקִים, הבל המה.

אולם, ככל הנראה אינן הבל מתאדה לחלוטין, כי יש בהן מִשְׁפָּט.

3) "וַיַּרְא יְהוָה כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ
וְכָל-יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל-הַיּוֹם
וַיִּנָּחֶם יְהוָה כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ
וַיִּתְעַצֵּב אֶל-לִבּוֹ." (בראשית ו' 5-6)

כלומר, יש הבדל עקרוני בין הבל מַחְשְׁבוֹת הָאָדָם, למחשבות לבו של האדם.

אם-כן, מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ רַק רַע כָּל-הַיּוֹם, גם כן הינן הבל שכנראה ספק מתאדה.

אולי, הבל זה מצטבר כנראה בין שרירי הלב, להביא לתעוקת לב ולהתקף לב...

4) "מַה-גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ יְהוָה
מְאֹד עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ
אִישׁ-בַּעַר לֹא יֵדָע
וּכְסִיל לֹא-יָבִין אֶת-זֹאת" (תהלים צב' 6-7)

כלומר, יש הבדל עקרוני (כמרחק מזרח ממערב) בין הבל מַחְשְׁבוֹת אָדָם, לעומת הצטברות מַחְשְׁבוֹת יְהוָה.

ואכן, מַחְשְׁבוֹת יְהוָה עמוקות הן, ולנצח אינן מתאדות.

ואמנם, כסילים ובורים (אִישׁ-בַּעַר) לא ידעו ולא יבינו את משמעות העומק.

5) "וְהֵמָּה לֹא יָדְעוּ מַחְשְׁבוֹת יְהוָה, וְלֹא הֵבִינוּ עֲצָתוֹ" (מיכה ד' 12)

כלומר, אם בני-אדם מאמינים כי אלהים אינו בנמצא, וודאי לא ידעו כי מתקיימות מַחְשְׁבוֹת יְהוָה, וודאי לא יבינו את עֲצָתוֹ.

6) "רַגְלֵיהֶם לָרַע יָרֻצוּ,
וִימַהֲרוּ לִשְׁפֹּךְ דָּם נָקִי.
מַחְשְׁבֹתֵיהֶם מַחְשְׁבוֹת אָוֶן,
שֹׁד וָשֶׁבֶר בִּמְסִלּוֹתָם.
דֶּרֶךְ שָׁלוֹם לֹא יָדָעוּ,
וְאֵין מִשְׁפָּט בְּמַעְגְּלוֹתָם.
נְתִיבוֹתֵיהֶם עִקְּשׁוּ לָהֶם,
כֹּל דֹּרֵךְ בָּהּ לֹא יָדַע שָׁלוֹם" (ישעיה נט' 7-8)

כלומר, יש הבדל בין הבל מַחְשְׁבוֹת לִבּוֹ של האדם, לבין הבל מַחְשְׁבוֹת אָוֶן.

מַחְשְׁבוֹת אָוֶן, מעבר לרוע, מסוגלות להרוס ולהריץ אנשים לעשות רע.

מַחְשְׁבוֹת אָוֶן מבטלות כל סיכוי לבנות שלום.

מַחְשְׁבוֹת אָוֶן מבטלות כל הגיון, כי אֵין מִשְׁפָּט בְּמַעְגְּלוֹתָם.

אם-כן, במעגלי צדק יש משפט.

אם-כן, אדם המבין כי עליו לרדוף שלום, ידרוש את מִשְׁפָּט מַעְגְּלוֹתָיו.

7) "וְאַתָּה שְׁלֹמֹה-בְנִי דַּע אֶת-אֱלֹהֵי אָבִיךָ
וְעָבְדֵהוּ בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה
כִּי כָל-לְבָבוֹת דּוֹרֵשׁ יְהוָה
וְכָל-יֵצֶר מַחֲשָׁבוֹת מֵבִין
אִם-תִּדְרְשֶׁנּוּ יִמָּצֵא לָךְ
וְאִם-תַּעַזְבֶנּוּ יַזְנִיחֲךָ לָעַד
רְאֵה עַתָּה
כִּי-יְהוָה בָּחַר בְּךָ לִבְנוֹת-בַּיִת לַמִּקְדָּשׁ
חֲזַק וַעֲשֵׂה" (דבה"י א' כח' 9-10)

כלומר, אל לנו לעזוב את אלהים, כי הוא יזניחנו לעד.

לפי-כך, מקדש יבנה רק אם נדרוש את אלהים, בְּלֵב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה, כי אז ימצא לנו.

8) "שׁוֹמֵר מִצְוָה לֹא יֵדַע דָּבָר רָע
וְעֵת וּמִשְׁפָּט יֵדַע לֵב חָכָם
כִּי לְכָל-חֵפֶץ יֵשׁ עֵת וּמִשְׁפָּט
כִּי-רָעַת הָאָדָם רַבָּה עָלָיו
כִּי-אֵינֶנּוּ יֹדֵעַ מַה-שֶּׁיִּהְיֶה
כִּי כַּאֲשֶׁר יִהְיֶה מִי יַגִּיד לוֹ" (קהלת ח' 5-7)

כלומר, שׁוֹמֵר מִצְוָה יכול להגיע להיות בעל לֵב חָכָם.

ואמנם, בעל לב חכם יִהְיֶה מִי יַגִּיד לוֹ.

9) "אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר-תְּיַסְּרֶנּוּ יָּהּ וּמִתּוֹרָתְךָ תְלַמְּדֶנּוּ,
לְהַשְׁקִיט לוֹ מִימֵי רָע-- עַד יִכָּרֶה לָרָשָׁע שָׁחַת" (תהלים צד' 12-13)

כלומר, אושר לא נקנה בכסף ולא בשוחד, אלא ביסורים.

ביסוס ממצאי מחשבות... בהסתמך על מעשה חשבון רציונלי...

"רְאֵה זֶה מָצָאתִי
אָמְרָה קֹהֶלֶת
אַחַת לְאַחַת לִמְצֹא חֶשְׁבּוֹן..." (קהלת ז' 7)

תגובות