מאת: אביתר כהן
אל: evycohen @ walla.com
נכתב ב: 11:39:56 30.06.2006, כתוספת/תגובה ל: אנקה = זעקת כאב
ירמיהו מח3: "קול
צעקה
מחרונים
שד ושבר
גדול"
ירמיהו נא54: "קול
זעקה
מבבל
ושבר
גדול מארץ כשדים"
נראה גם שאולי יש הבדל בין נאקה לאנקה (אבל זה לא כל כך ברור)
אולי "בכי ואנקה" (מלאכי) צריך להיות "בכי ונאקה"
בפסוקים הבאים אמנם רואים קשר בין נאקה לזעקה
שמות ב24
: "וישמע אלהים את
נאקתם
ויזכר אלהים את בריתו את אברהם את יצחק ואת יעקב"
שמות ו5
: "וגם אני שמעתי את
נאקת
בני ישראל אשר מצרים מעבדים אתם ואזכר את בריתי"
שופטים ב18
: "וכי הקים ה' להם שפטים והיה ה' עם השפט והושיעם מיד איביהם כל ימי השופט
כי ינחם ה'
מנאקתם
מפני לחציהם ודחקיהם"
יחזקאל ט4
: "ויאמר ה' אלו עבר בתוך העיר בתוך ירושלם והתוית תו על מצחות האנשים
הנאנחים
והנאנקים
על כל התועבות הנעשות בתוכה"
מלאכי ב13
: "וזאת שנית תעשו כסות דמעה את מזבח ה'
בכי
ואנקה
מאין עוד פנות אל המנחה ולקחת רצון מידכם"
אבל בפסוקים הבאים אפשר לראות משהו מעניין
הרי בעיקרון חלל = מת , והם לא יכולים לצעוק , כך נראה שהכוונה לשוד (של בגדים / ציוד / תכשיטים)
למרות שזה יכול להיות בהשאלה , (
בראשית ד10: "ויאמר מה עשית קול דמי אחיך צעקים אלי מן האדמה")
כמו כן נראה שבפסוקים האלה האסיר מקביל למת
תהילים עט11
: "תבוא לפניך
אנקת
אסיר
כגדל זרועך הותר
בני תמותה
"
תהילים קב21
: "לשמע
אנקת
אסיר
לפתח
בני
תמותה
"
איוב כד12
: "מעיר
מתים
ינאקו
ונפש
חללים
תשוע ואלוה לא ישים תפלה"
יחזקאל כד17
: "
האנק
דם
מתים
אבל לא תעשה פארך חבוש עליך ונעליך תשים ברגליך ולא תעטה על שפם ולחם אנשים לא תאכל"
יחזקאל כו15
: "כה אמר אדני ה' לצור הלא מקול מפלתך
באנק
חלל
בהרג
הרג
בתוכך ירעשו האיים"
יחזקאל ל24
: "וחזקתי את זרעות מלך בבל ונתתי את חרבי בידו ושברתי את זרעות פרעה
ונאק נאקות
חלל
לפניו"
ירמיהו נא52
: "לכן הנה ימים באים נאם ה' ופקדתי על פסיליה ובכל ארצה
יאנק
חלל
"
(אם לא הייתי מוצא קשר בין שד לשודד ובין זז לבזז , אז לא בטוח שהייתי מקשר בין אנקה לינק..)