ישעיהו לג בימינו

קוד: ישעיהו לג בימינו בתנ"ך

סוג: תוכן_מפורט

מאת: זינדני יחזקאל

אל:


ישעיה ל"ג

א. הוֹי שׁוֹדֵד, וְאַתָּה לֹא שָׁדוּד פונה הנביא אל ארה"ב ואומר: אוי לכם שודדי אדמת עמי, והרי באדמתכם לא נגע איש לרעה וּבוֹגֵד, וְלֹא בָגְדוּ בוֹ ומדוע בוגד אתה בברית שחתמת אתם, לדאוג לביטחונם בגבולות בטוחים. והרי הם תמכו בך בכל החלטותיך, ובכל מעשה אשר עשית כַּהֲתִמְךָ שׁוֹדֵד תּוּשַּׁד אם כן, דע לך כבר עתה שודד עמי. באותה עת שתסיים את מעשיך הבזויים, אתן אותן בידי אויביך, וישדדו את ממלכתך כַּנְּלֹתְךָ לִבְגֹּד יִבְגְּדוּ בָךְ וכשתכלה ותשלים מעשה בגידתך בעמי, כן אעשה לך. ויבגדו בך עמים שבטחת בהם.

ב. יְהוָה חָנֵּנוּ, לְךָ קִוִּינוּ על כן פונה הנביא אל ה' ואמר: עשה אתה עמנו חנינה, הגם שאין אנו ראויים מצד מעשינו. הלא לך קוינו, וראוי שניוושע בעבור זה - מלכים הֱיֵה זְרֹעָם לַבְּקָרִים היה למשענת חזקה, בכל יום ויום, למקוים לך אַף יְשׁוּעָתֵנוּ בְּעֵת צָרָה ואם כבר באה צרה הושיענו ממנה.

ג. מִקּוֹל הָמוֹן, נָדְדוּ עַמִּים מגערתך, קהל גדול של עמים חשובים, נטשו את ממלכתם ועריהם החרבות, ונדדו בין עמים אחרים מֵרוֹמְמֻתֶךָ, נָפְצוּ גּוֹיִם אתה ה' רמת ונשגבת עליהם, ולא הועילה גבורתם ולא רוב חילם. ובגבורתך ונפלאותיך, ניפצת ופיזרת אותם בין העמים.

ד. וְאֻסַּף שְׁלַלְכֶם, אֹסֶף הֶחָסִיל חסיל – מין ארבה. רוצה לאמר: לאחר שה' יכניע את אויבי ישראל. יירשו עמו את נכסי אויביהם ואוצרותיהם מסביב, כפי שאוספים את החסיל אל כליהם כשהוא נח על פני האדמה, באין מוחה ובלי פחד כְּמַשַּׁק גֵּבִים, שֹׁקֵק בּוֹ והחסיל – שהוא משל לעושר הגוים מסביב יהיה כל כך רב, שדימה הכתוב את רעש המונו לנהמת מפלי מים, הנופלים מגובה רב לתחתית.

ה. נִשְׂגָּב יְהוָה, כִּי שֹׁכֵן מָרוֹם ובתשועה הזאת הוכיח ה' כי הוא רם ונשגב על כל העמים. ונסים ונפלאות גדולים כאלו, יכול לעשות רק הוא, השוכן במרומים מִלֵּא צִיּוֹן, מִשְׁפָּט וּצְדָקָה והוא ימלא את ציון, באוצרות יקרים מן השלל והם: משפט וצדקה שהם יקרים מזהב ומפז.

ו. וְהָיָה אֱמוּנַת עִתֶּיךָ והאמונה שהאמנתם בה', וציפיתם לישועתו בעיתים הרעים והקשים האלו חֹסֶן יְשׁוּעֹת חָכְמַת וָדָעַת חיזקה וחיסנה אתכם. והחוסן הזה בא, מתוך חכמה ודעת בלימוד תורת ה' יִרְאַת יְהוָה, הִיא אוֹצָרוֹ והיראה – היא האוצר, ששם תאצרו את החכמה והדעת שהרווחתם - מלבים.

ז. הֵן, אֶרְאֶלָּם, צָעֲקוּ, חֻצָה וכשיתגלה כעסו של ה' בעולם, כל גיבורי העמים, ובראשם ארה"ב, שעשו מעצמם שליחי שלום, יצעקו מפחד בחוצות מַלְאֲכֵי שָׁלוֹם, מַר יִבְכָּיוּן אותם אלה, שבשם השלום שדדו את אדמת עמו, יבכו כעת בכי מרורים, כש – ה' יבוא אתם חשבון.

ח. נָשַׁמּוּ מְסִלּוֹת כל דרכי התחבורה, באוויר בים וביבשה, יהיו שוממים מפחד ואימה שָׁבַת עֹבֵר אֹרַח הנוסעים בדרכי העולם, ביטלו נסיעותיהם הֵפֵר בְּרִית הכוונה לרוסיה, שתשמש ככלי ביד ה'. היא תפר את הסכמי השלום שיש להם עם ארה"ב, ועם שאר העמים. ותשחית את אומות העולם בזה אחר זה מָאַס עָרִים שליט רוסיה, לא ירחם על יושבי הערים, וישמידם כמסלק מטרד לֹא חָשַׁב אֱנוֹשׁ לא יהיה ערך לחיי אדם בעיניו.

ט. אָבַל אֻמְלְלָה אָרֶץ והארץ נשחתה ונכרתה הֶחְפִּיר לְבָנוֹן קָמַל לבנון: כינוי למקום יער רוצה לאמר: שהבושה תכסה את ערי העולם, שהיו גאים עד עתה בבנייניהם הגבוהים והיפים, כמו ארזי הלבנון בתוך עצי היער. ועתה נכרתו וקמלו כולם הָיָה הַשָּׁרוֹן כָּעֲרָבָה גם כאן משתמש הנביא במקומות מסביבתנו הקרובה, כדוגמא למה שיקרה בעולם. השרון – ידוע כמישור פורה, המתפרש – מיפו, ועד למרגלות הכרמל. רוצה לאמר: שאפילו מקומות פוריים ברחבי העולם, יהפכו לצחיחים כערבה וְנֹעֵר בָּשָׁן וְכַרְמֶל כמו שאדם מנער שטיח מלכלוך ואבק, כך מתאר הנביא את ההשחתה שתעשה רוסיה בעולם. בשן וכרמל – כינוי למקומות פוריים בפירות, ובכרי מרעה.

י. עַתָּה אָקוּם, יֹאמַר יְהוָה עתה משנתקיימה גזירתו של הקב"ה על עמי העולם "כי אעשה כלה בכל הגוים אשר הדחתיך שמה" - ירמיה מ"ו. יקום ה' וישפוט את רשעי העולם, אשר שימשו כמטה בידיו, ועתה באים להכות את עמו עַתָּה, אֵרוֹמָם עתה אראה את רוממותי על רוסיה וגרורותיה עַתָּה, אֶנָּשֵׂא בפי כל הבריות על ידי נפלאותיי - מלבים.

יא. תַּהֲרוּ חֲשַׁשׁ, תֵּלְדוּ קַשׁ חשש – הוא ראש השיבולת וקש – השיבולת עצמה רוּחֲכֶם, אֵשׁ תֹּאכַלְכֶם דברי הנאצה היוצא מפיכם על עמי ישראל, היא תיהפך לאש, ותוכל את הקש אשר ילדתם. רוצה לאמר: במו ידיכם, גרמתם לעצמכם את צרתכם.

יב. וְהָיוּ עַמִּים, מִשְׂרְפוֹת שִׂיד הסיד מתחמם לאט, ושומר על חומו ימים רבים קוֹצִים כְּסוּחִים, בָּאֵשׁ יִצַּתּוּ קוצים כסוחים – קוצים כרותים ויבשים, ועל כן נדלקים מהר, ובאותה מידה האש והחום מסתלקים מהר. רוצה לאמר: שיהיה שילוב בין שתי התכונות של הסיד והקוצים, של שריפה מהירה וחזקה, ושמירת החום ימים רבים. ומעניין שתכונה זאת קיימת בפצצות גרעיניות, שבהם יוכו עמי העולם. כשפצצה כזו מתפוצצת, היא מפיצה אור וחום אדיר של מיליוני מעלות, מלווה בהדף רב, ומקרינה על כל הסביבה קרניים ונשורת רדיו אקטיבית קטלנית, הנשארת במקום שנים רבות, ומונעת התפתחות צמחים וחיים.

יג. שִׁמְעוּ רְחוֹקִים, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי קחו לתשומת לבכם כל העמים הרחוקים, את אשר עשיתי לכל אלה שהתנכלו לעמי וּדְעוּ קְרוֹבִים, גְּבֻרָתִי ואתם עמי ישראל, שראיתם כעת את גבורתי ונפלאותיי. זאת עשיתי, למען תדעו כי אני ה' אשר לא יבושו קווי.

יד. פָּחֲדוּ בְצִיּוֹן חַטָּאִים וכל אלה מעם ישראל, שלא האמינו בה' ובהבטחותיו. ובשם השלום שיתפו פעולה עם רשעי עמי העולם, בשדידת אדמת ישראל, לטובת אויביהם מסביב. כעת ישתלט עליהם הפחד מהצפוי להם אָחֲזָה רְעָדָה חֲנֵפִים ואותם צבועים רשעים, שמשנאת אחיהם עקרו אותם מבתיהם ברחבי יהודה ושומרון וחבל עזה בשם השלום. כעת תחזם חיל ורעדה מהצפוי להם מִי יָגוּר לָנוּ, אֵשׁ אוֹכֵלָה מי יעמוד בעדנו כעת, לשכך את אש ה' הנוקמת והכועסת, בכל אלה שפגעו בעמו ומולדתו מִי יָגוּר לָנוּ, מוֹקְדֵי עוֹלָם מי יצילנו מאש הגיהינום, הבוערת לעולם.

טו. הֹלֵךְ צְדָקוֹת, וְדֹבֵר מֵישָׁרִים אומר הנביא: אם אדם הולך בדרך הצדק והיושר, שהיא דרך התורה, ופיו ולבו שווים, אין לו לפחד משום דבר. לא מהאש של העולם הזה, ולא מאש הגיהינום מֹאֵס בְּבֶצַע מַעֲשַׁקּוֹת מתרחק מרווח הבא על ידי עושק נֹעֵר כַּפָּיו מִתְּמֹךְ בַּשֹּׁחַד מנער מעליו כל חשש מלקיחת שוחד. ידיו נקיות אֹטֵם אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ דָּמִים אוטם אוזניו מלשמוע לשון הרע, שזהו כשפיכת דמים ממש וְעֹצֵם עֵינָיו מֵרְאוֹת בְּרָע סוגר עיניו מלראות דברים אסורים. ובזה, מונע עצמו מלהידרדר לידי חמדה ותאווה.

טז. הוּא מְרוֹמִים יִשְׁכֹּן העושה כל אלה, הוא מרומים ישכון, ולא תשיג אותו יד האויב מְצָדוֹת סְלָעִים מִשְׂגַּבּוֹ מבצר סלעים יהיה לו לחוזק ומגן לַחְמוֹ נִתָּן, מֵימָיו נֶאֱמָנִים ואף אם האויב יצור עליו להרעיבו ולהצמיאו, מובטח שלא יחסר לו לחם ומים. ואל כלל ישראל דיבר הנביא בלשון יחיד. רוצה לאמר: שאם עם ישראל ילך בדרך הצדק והיושר, שהיא דרך התורה, ולא ירעה בשדות זרים, ויאטום אוזניו מלשמוע דברי נאצה ושנאה על אחיו. הוא יזכה לתמיכה של היושב במרומים, שיצילו מיד אויביו. ואף אם ישימו עליו חרם, מובטח לו שלא ירעב ולא ימצא.

יז. מֶלֶךְ בְּיָפְיוֹ, תֶּחֱזֶינָה עֵינֶיךָ ויזכה לראות במו עיניו במלך המשיח, במלוא הדרו תִּרְאֶינָה, אֶרֶץ מַרְחַקִּים אשר זיוו ותפארתו יתפרסם, ויגיע לארצות רחוקות מאוד.

יח. לִבְּךָ, יֶהְגֶּה אֵימָה ולבך שהיה נתון לפחד מתמיד מאומות העולם, ובראשם ארה"ב, שהיו שולטים בחייך, ולחצו אותך בכל דבר כגון: היכן תבנה, ועל מה תוותר וכ' אַיֵּה סֹפֵר אַיֵּה שֹׁקֵל סופר ושוקל – תפקיד של פקידי מלכות. רוצה לאמר: איה הם אותם שליחים של אומות העולם, שגורלכם היה נתון בידיהם, שברצונם סייעו לכם בכסף, ובתמיכה מדינית. וכשרצו ללחוץ עליכם, מנעו מכם את זה. איה הם עכשיו? הרי אבדו מן העולם הזה, וכעת נידונים בגיהינום אַיֵּה סֹפֵר אֶת הַמִּגְדָּלִים אפוא הם אלה שלא הכירו בבעלותכם המלאה על ארצכם, והיו מגבילים אתכם בבניית ישובים, שבניתם כמו חומה ומגדל, בתוך אוכלוסייה עוינת. והיו סופרים כל ישוב, וכל בית חדש שנבנה, על מנת ללחוץ עליכם לפנותם.

יט. אֶת עַם נוֹעָז, לֹא תִרְאֶה כי את המעצמה האדירה הזאת, ארה"ב. שהייתה כאבן רחיים על צווארכם,לא תראו יותר. כי אכלם, ואפזר שאריתם עַם עִמְקֵי שָׂפָה מִשְּׁמוֹעַ עמקי – דבר קשה להשגה. רוצה לאמר: שהשמיעו באוזניכם דברים קשים לביצוע. כגון: פירוק ישובים וגירוש יהודים מבתיהם, והעברתם לאויביכם נִלְעַג לָשׁוֹן אֵין בִּינָה ואיה הם עתה? הרי כל מה שהשמיעו באוזניכם, נשמעים היום כדברי לעג, וחסרי בינה.

כ. חֲזֵה צִיּוֹן, קִרְיַת מוֹעֲדֵנוּ עתה תראו את ארץ ציון, נבנית פורחת ומתרחבת, שנה אחרי שנה עֵינֶיךָ תִרְאֶינָה יְרוּשָׁלִַם נָוֶה שַׁאֲנָן ובמו עיניכם תראו, כיצד יושבת היא לבטח ושאננה, ללא לחצים וללא אויבים אֹהֶל בַּל יִצְעָן שורשה של המילה יצען, הוא כנראה צען אשר במצרים. רוצה לאמר: שלא כאבותיכם אשר ירדו לצען מצרים, בגלל לחץ הרעב. אתם תתיישבו ותתקעו יתד, ולא תוסיפו לנדוד בַּל יִסַּע יְתֵדֹתָיו לָנֶצַח, וְכָל חֲבָלָיו, בַּל יִנָּתֵקוּ תפקיד החבלים הוא לחבר ולמתוח את האוהל ליתדות, על מנת לחזק את אחיזת האוהל למקומו. רוצה לאמר: לא תפרקו את היתדות, ולא תשחררו את החבלים, על מנת לנדוד ממקום למקום. כי היתד שתקעתם באדמת ארץ ישראל, היא מעתה לנצח נצחים. ואף אומה, לא תנתק אתכם יותר מארץ ירושתכם.

כא. כִּי אִם שָׁם אַדִּיר יְהוָה, לָנוּ ומדוע לא יסע האוהל ממקומו? כי שם, ה' האדיר שומר עלינו, לבל יגיע האויב ויפרק יתדותיו מְקוֹם נְהָרִים יְאֹרִים, רַחֲבֵי יָדָיִם וכאילו הקים סביבנו יאורים ברוחב של נהר, על מנת למנוע מאויבינו להגיע אלינו בַּל תֵּלֶךְ בּוֹ אֳנִי שַׁיִט, וְצִי אַדִּיר לֹא יַעַבְרֶנּוּ והמכשול הזה יהיה כל כך יעיל, שגם אנייה וצי אדיר, לא יוכלו להתגבר ולעבור אותו.

כב. כִּי יְהוָה שֹׁפְטֵנוּ הוא ידין דין אויבינו יְהוָה מְחֹקְקֵנוּ הוא המושל עלינו יְהוָה מַלְכֵּנוּ, הוּא יוֹשִׁיעֵנוּ הוא ימלוך עלינו, ויושיענו מאויבינו.

כג. נִטְּשׁוּ, חֲבָלָיִךְ; בַּל יְחַזְּקוּ כֵן תָּרְנָם כיוון שדימה את ההגנה על ירושלים, עם יאורים סביב לה. אומר הנביא לאויב הבא באוניה: לחינם אתם מתאמצים להגיע לעיר, שימו לב מה קורה באוניה שלכם. הרי החבלים התפרקו, ואינם יכולים להחזיק עוד את התורן, שהוא מרכז ועיקר האנייה בַּל פָּרְשׂוּ נֵס ועל כן אינם יכולים לפרוש את המפרש, על מנת שהרוח תשיט את האנייה. והיא תקועה כאבן שאין לה הופכין אָז חֻלַּק עַד שָׁלָל מַרְבֶּה אז יחולק שלל האויב עוד ועוד, הרבה מאד פִּסְחִים בָּזְזוּ בַז והשלל יהיה רב כל כך ובהישג יד, שאפילו חולים כמו חיגרים ועורים יוכלו לאוספו בקלות.

כד. וּבַל יֹאמַר שָׁכֵן, חָלִיתִי ובל יאמרו שוכני ארץ ישראל וירושלים איך ניוושע על ידי ה', ועוד נירש את אויבינו מסביב. כשאנחנו כל כך מחוללים בעוונות? הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּהּ, נְשֻׂא עָו‍ֹן אומר הנביא: הסירו דאגה מלבכם. כי ה' כיפר וסלח לכל עוונותיכם.




תגובות