קוד: יחזקאל כח בימינו בתנ"ך
סוג: תוכן_מפורט
מאת: זינדני יחזקאל
אל:
יחזקאל כ"ח
א. וַיְהִי דְבַר יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹר דבר צער לאמר.
ב. בֶּן אָדָם יחזקאל הנביא אֱמֹר לִנְגִיד צֹר אמור לנשיא ארה"ב כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה שבמאמרו הכל מתקיים יַעַן גָּבַהּ לִבְּךָ בגלל שהתגאית, ורם לבבך וַתֹּאמֶר אֵל אָנִי שאין מי שיאמר לו מה תעשה ומה תפעל, ואין מי שיוכל להזיקו, ואת אשר התיר לעצמו אסר לאחרים מוֹשַׁב אֱלֹהִים יָשַׁבְתִּי, בְּלֵב יַמִּים מיקומה של ארה"ב בלב ימים בין שני האוקיינוסים הגדולים, הרחק מאויביה, והיותה מעצמה צבאית וכלכלית מס' אחת בעולם, נטע בה את הרושם המוטעה שהיא כל יכולה, ועל פיה יישק כל דבר וְאַתָּה אָדָם וְלֹא אֵל בניגוד למה שאתה חושב, הנך פגיע ככל בני האדם וַתִּתֵּן לִבְּךָ כְּלֵב אֱלֹהִים אבל אתה נהגת כאל.
ג. הִנֵּה חָכָם אַתָּה, מִדָּנִיֵּאל חכם אתה יותר מדניאל, שהיה מפורסם בחכמתו, וידע לפתור את חלומו של נבוכדראצר, אף על פי שזה שכחו כָּל סָתוּם, לֹא עֲמָמוּךָ שום דבר אינו קשה חשוך ואפל בשבילך, שאפילו דניאל אמר: ואני שמעתי ולא אבין, ונענה על ידי המלאך: 'לֵךְ דָּנִיֵּאל: כִּי סְתֻמִים וַחֲתֻמִים הַדְּבָרִים'.
ד. בְּחָכְמָתְךָ, וּבִתְבוּנָתְךָ, עָשִׂיתָ לְּךָ, חָיִל בנית את עוצמתך הכלכלית והצבאית, בחוכמה ובתבונה וַתַּעַשׂ זָהָב וָכֶסֶף, בְּאוֹצְרוֹתֶיךָ צברת באוצרותיך, עושר רב.
ה. בְּרֹב חָכְמָתְךָ בִּרְכֻלָּתְךָ, הִרְבִּיתָ חֵילֶךָ ידעת לתרגם את כישרון ההמצאה ויכולת הייצור הגבוה שלך, לעסקים מצליחים שהעשירו אותך וַיִּגְבַּהּ לְבָבְךָ, בְּחֵילֶךָ בגלל העושר, נתמלא לבך גאווה.
ו. לָכֵן, כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה לשון שבועה יַעַן תִּתְּךָ אֶת לְבָבְךָ, כְּלֵב אֱלֹהִים בגלל גאוותך, לקחת לעצמך תפקיד של כל יכול, שאין איש יכול ורשאי לפגוע בו.
ז. לָכֵן, הִנְנִי מֵבִיא עָלֶיךָ זָרִים שאינם מכירים במנהיגותך עָרִיצֵי, גּוֹיִם הרוסים, שהם התקיפים והרשעים מכל הגוים וְהֵרִיקוּ חַרְבוֹתָם עַל יְפִי חָכְמָתֶךָ ירוקנו את כל מאגרי הנשק הגרעיני, על ארצך היפה, שבנית ברוב חכמתך וְחִלְּלוּ יִפְעָתֶךָ יבזו את זוהר תפארתך.
ח. לַשַּׁחַת, יוֹרִדוּךָ אל בור קבר, יורידו אותך וָמַתָּה מְמוֹתֵי חָלָל בְּלֵב יַמִּים ממותי: לשון רבים, רוצה לאמר: שירוקנו עליך עוד ועוד פצצות גרעיניות, ואת כל סוגי כלי המשחית להשמדה המונית, מגוון שלם של מיתות, על מנת להבטיח את מיתתך הסופית, אף על פי שאתה רחוק בלב ימים.
ט. הֶאָמֹר תֹּאמַר אֱלֹהִים אָנִי, לִפְנֵי הֹרְגֶךָ וכי יעזור לך כל אותם גינוני מלכות שקישטת בהם את עצמך, כשיחליט אותו אויב להורגך וְאַתָּה אָדָם וְלֹא אֵל, בְּיַד מְחַלְלֶיךָ מעמדך הרם ועוצמתך הצבאית, לא יעשו רושם על האויב הבא להורגך.
י. מוֹתֵי עֲרֵלִים תָּמוּת, בְּיַד זָרִים מות רשעים תמות, בידי אויבך הרוסיים כִּי אֲנִי דִבַּרְתִּי ועתיד אני לקיים את דברי נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה גזרה היא מלפני ותתקיים.
יא. וַיְהִי דְבַר יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹר לשון צער.
יב. בֶּן אָדָם יחזקאל הנביא שָׂא קִינָה עַל מֶלֶךְ צוֹר אמור דברי הספד כראוי לגדולים, על נשיא ארה"ב וְאָמַרְתָּ לּוֹ, כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה אמור לו את דברי ההספד האלה בשמי אַתָּה חוֹתֵם תָּכְנִית מושלם בכל המעלות, ובך אני חותם וסוגר את תוכניתי, לפני ביאת המשיח וגאולת עמי ישראל מָלֵא חָכְמָה וּכְלִיל יֹפִי את מיטב הכישרונות האנושיים נטעתי בך, והם שעשו אותך כליל יופי ושלמות.
יג. בְּעֵדֶן גַּן אֱלֹהִים הָיִיתָ חיית בארצך כמו בגן עדן, לא חסרת מאומה כָּל אֶבֶן יְקָרָה מְסֻכָתֶךָ לא היה דבר יקר שלא היה בארצך. וסוכה כידוע, מבנה זמני הוא. מסכתך - בסוכתך אֹדֶם פִּטְדָה וְיָהֲלֹם תַּרְשִׁישׁ שֹׁהַם וְיָשְׁפֵה, סַפִּיר נֹפֶךְ, וּבָרְקַת וְזָהָב כל אלה אבנים טובות, והזכיר את הזהב בסוף, בחשיבות אחרונה, ללמדך שסממני העושר בלטו לעין בכל מקום בארה"ב מְלֶאכֶת תֻּפֶּיךָ תעשיית הבידור, תקשורת וכו' וּנְקָבֶיךָ בָּךְ נקביך: דברים העשויים בחכמה... כמו: 'אשר יצר את האדם בחכמה וברא בו נקבים נקבים'. רוצה לאמר: כל אשר יצרת, בחכמה עשית בְּיוֹם הִבָּרַאֲךָ כּוֹנָנוּ הוכנו בשבילך מראש, מיום שנבראת.
יד. אַתְּ כְּרוּב מִמְשַׁח, הַסּוֹכֵךְ משחתיך להיות סוכך ומגן על עמים רבים, ככרובים הסוככים בכנפיהם על הארון וּנְתַתִּיךָ, בְּהַר קֹדֶשׁ נתתי לך אחיזה והשפעה על עמי בארצם אֱלֹהִים הָיִיתָ היית שולט ושופט בכל הארץ, כמו א-לקים השולט על העולם בְּתוֹךְ אַבְנֵי אֵשׁ, הִתְהַלָּכְתָּ בתוך עמי ישראל הנמשלים לאש, נתתי לך מהלכים.
טו. תָּמִים אַתָּה בִּדְרָכֶיךָ, מִיּוֹם הִבָּרְאָךְ התהלכת לפני בשלמות, מיום שעשיתי אותך לעם עַד נִמְצָא עַוְלָתָה, בָּךְ עד אשר עשית עוול לעמי, ולחצת אותם לעשות ויתורים לאויביהם.
טז. בְּרֹב רְכֻלָּתְךָ ברוב להיטותך, עירבת אינטרסים כלכליים בשיקולך המדיניים, לרעת עמי ישראל מָלוּ תוֹכְךָ חָמָס וַתֶּחֱטָא התמלאה סאתך חטאים, מחמס עמי ישראל וָאֲחַלֶּלְךָ מֵהַר אֱלֹהִים אוריד אותך מגדולתך והשפעתך, מעל עמי ישראל בארצם וָאַבֶּדְךָ כְּרוּב הַסֹּכֵךְ, מִתּוֹךְ אַבְנֵי אֵשׁ תעלם כדבר האבד, ולא יהיה ניכר עוד השפעתך על עמי ישראל, שנמשלו לאש.
יז. גָּבַהּ לִבְּךָ בְּיָפְיֶךָ נכשלת בחטא הגאווה שִׁחַתָּ חָכְמָתְךָ עַל יִפְעָתֶךָ בזבזת את החוכמה שנתתי לך, על כבוד ושררה עַל אֶרֶץ הִשְׁלַכְתִּיךָ ממרום גדולתך הגבוה, אשליך אותך לארץ לִפְנֵי מְלָכִים נְתַתִּיךָ לְרַאֲוָה בָךְ לעיני מנהיגי אומות העולם, אשפיל גאוותך. למען יראו כולם את קלונך.
יח. מֵרֹב עֲוֹנֶיךָ הגדשת את הסאה בעוונות בְּעֶוֶל רְכֻלָּתְךָ כשערבת אינטרסים כלכליים, בשיקולך המדיניים, על חשבון עמי ישראל חִלַּלְתָּ, מִקְדָּשֶׁיךָ גרמת לחילול ממלכתך וָאוֹצִא אֵשׁ מִתּוֹכְךָ אוריד ואוציא אותך, מהשפעתך על עמי ישראל הִיא אֲכָלַתְךָ היא הסיבה, שנתתיך למאכל בידי זרים וָאֶתֶּנְךָ לְאֵפֶר עַל הָאָרֶץ, לְעֵינֵי כָּל רֹאֶיךָ אתן אותך למאכלת אש, עד שיישאר ממך אפר לעיני כל העמים.
יט. כָּל יוֹדְעֶיךָ, בָּעַמִּים, שָׁמְמוּ עָלֶיךָ כל אלה שהכירו אותך, וידעו עד כמה אתה גדול וחזק, השתוממו מגודל חורבנך בַּלָּהוֹת הָיִיתָ הזוועות שיעברו עליך, יהיו חלום בלהות וסיוט, לכל מי שייזכר בך וְאֵינְךָ עַד עוֹלָם לא יישאר ממך זכר לעולם.
כ. וַיְהִי דְבַר יְהוָה, אֵלַי לֵאמֹר דבר צער לאמר.
כא. בֶּן אָדָם יחזקאל הנביא שִׂים פָּנֶיךָ אֶל צִידוֹן שימת פנים, בשורה רעה היא וְהִנָּבֵא, עָלֶיהָ על ארה"ב, שצידון אחד מכינויה.
כב. וְאָמַרְתָּ, כֹּה אָמַר אֲדֹנָי יְהוִה שבמאמרו הכל מתקיים הִנְנִי עָלַיִךְ צִידוֹן הנני שולח את כעסי עליך וְנִכְבַּדְתִּי בְּתוֹכֵךְ למען כבוד שמי, אקיים את פורענותי שאמרתי עליך וְיָדְעוּ כִּי אֲנִי יְהוָה הנאמן להיפרע בַּעֲשׂוֹתִי בָהּ שְׁפָטִים וְנִקְדַּשְׁתִּי בָהּ שמי הגדול והקדוש יתכבד על ידי הבריות, בראותם שאני משלם גמול לצרי עמי, כאשר הבטחתי. 'שפטים' מלשון משפט. ומשפט ה' הוא פורענות.
כג. וְשִׁלַּחְתִּי בָהּ דֶּבֶר וָדָם, בְּחוּצוֹתֶיהָ מרוב הרוגים בעריה, יתפשטו מגפות כגון: דבר וְנִפְלַל חָלָל בְּתוֹכָהּ חללים רבים, יפלו בתוכה בְּחֶרֶב עָלֶיהָ מִסָּבִיב מכת האויב, תבוא עליה מכל הכיוונים וְיָדְעוּ, כִּי אֲנִי יְהוָה נאמן לקיים דברי.
כד. וְלֹא יִהְיֶה עוֹד לְבֵית יִשְׂרָאֵל, סִלּוֹן מַמְאִיר וְקוֹץ מַכְאִב בעצם הסתלקותה של ארה"ב מן העולם, יפתח פתח לסילוק הקוצים הממאירים. דהיינו: העמים המכאיבים לישראל מסביב. רוצה לאמר: מכיוון שארה"ב הייתה הגורם העיקרי שמנע מישראל ניצחון מכריע בשדה הקרב, וגם כאשר ניצחה, אילצה אותה ארה"ב לוותר וויתורים כואבים לאויביה. לכן, בעצם הסתלקותה מן העולם, לא יופרע יותר עם ישראל מלהכות את אויביו, וה' ייתן אותם בידיהם, ויוכו מכה סופית ומכרעת, ולא יהיה עוד לבית ישראל הטרדות מן האויבים מסביב מִכֹּל סְבִיבֹתָם, הַשָּׁאטִים אוֹתָם מכל העמים מסביב שהציקו לישראל, והתייחסו אליה בשאט נפש וְיָדְעוּ, כִּי אֲנִי אֲדֹנָי יְהוִה אני אמרתי, ואני אקיים.
כה. כֹּה אָמַר, אֲדֹנָי יְהוִה שבמאמרו הכל מתקיים בְּקַבְּצִי אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל מִן הָעַמִּים אֲשֶׁר נָפֹצוּ בָם כשאקבץ את הדור האחרון, דור הגאולה מכל מקומות פזוריהם וְנִקְדַּשְׁתִּי בָם לְעֵינֵי הַגּוֹיִם קידוש שמו של הקדוש ברוך הוא בא לידי ביטוי על ידי קיום הבטחותיו, גזירותיו, ונבואותיו, מכיוון שהבטיח הקדוש ברוך הוא לעם ישראל, שיגאל אותם באותות ומופתים מידי אויביהם, יקיים דבר זה לעיני כל הגויים וְיָשְׁבוּ, עַל אַדְמָתָם, אֲשֶׁר נָתַתִּי, לְעַבְדִּי לְיַעֲקֹב גבולות ללא מיצרים, כנאמר: 'וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה'...
כו. וְיָשְׁבוּ עָלֶיהָ, לָבֶטַח כי לא יהיה מי שיציק להם וּבָנוּ בָתִּים וְנָטְעוּ כְרָמִים, וְיָשְׁבוּ לָבֶטַח עם ישראל יתפתח בארצו, ויהיה עסוק בבניה ובנטיעה, ולא עוד בהגנה על ארצו בַּעֲשׂוֹתִי שְׁפָטִים, בְּכֹל הַשָּׁאטִים אֹתָם מִסְּבִיבוֹתָם אשמיד את כל אויביהם מסביב, ומכיוון שכינה אותם סילון ממאיר, הרי אין תקנה לדבר ממאיר אלא עקירה מהשורש וְיָדְעוּ, כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם נאמן לקיים הבטחתי.