על "ודורך על במתי ים" מאת נגה איילי-דרשן

קוד: על "ודורך על במתי ים" מאת נגה איילי-דרשן בתנ"ך

סוג: מאמר

מאת: חגי הופר

אל:

ודורך על במתי ים/ ביקורת מאת חגי הופר

"ודורך על במתי ים – מלחמת אל הסער בים בספרות המזרח הקדום", מאת נגה איילי-דרשן, ירושלים: מוסד ביאליק, ספריית האנציקלופדיה המקראית, תשע"ו (2016), 406 עמ'.

 

תחילה אומר שספר זה מיועד אך ורק לאנשים בעלי עניין מיוחד בחקר התנ"ך ולחוקרים, ואין זה בשום צורה ספר פופולרי. ועתה אומר עליו כמה מילים.

 

בספרות המזרח הקדום חוזר מיתוס של מלחמת אל הסער, שבכל מקום שמו שונה, בים, שהוא אל בפני עצמו, ובעוזריו. בספר זה המחברת אוספת את כל המקומות בהם מיתוס זה מופיע. למעשה, אין ארץ בה מיתוס זה אינו מופיע בצורה כזו או אחרת, והיא מופיעה אף בתנ"ך שלנו. וכך הספר חולש על ספרות מצרים, הספרות החורית-חתית, ספרות אוגרית, ספרות בבל, ספרות המקרא, ספרות פנים סוריה. כמו כן, המחברת משווה בין המקורות, והספר כולל כמה טבלאות מסכמות כאלה, ודנה בסדר ובהשפעה. הספרות המקראית, למשל, ככל הנראה, מושפעת מאב טיפוס קדמון ולא מהמיתוסים של הסביבה שפורטו, אך יש כמה הצעות בנושא זה. הספרות המקראית גם הכי קרובה לזו של בבל. למשל – וזה התחדש לי כאן – בשתי הספרויות בסיום סיפור המלחמה נבנה מקדש על "הר צפון".

 

מלחמה זו מופיעה במקרא במקומות רבים. אחד המובהקים שבהם הוא:

תהילים עד:

יב  וֵאלֹהִים, מַלְכִּי מִקֶּדֶם;    פֹּעֵל יְשׁוּעוֹת, בְּקֶרֶב הָאָרֶץ.

יג  אַתָּה פוֹרַרְתָּ בְעָזְּךָ יָם;    שִׁבַּרְתָּ רָאשֵׁי תַנִּינִים, עַל-הַמָּיִם.

יד  אַתָּה רִצַּצְתָּ, רָאשֵׁי לִוְיָתָן;    תִּתְּנֶנּוּ מַאֲכָל, לְעָם לְצִיִּים.

טו  אַתָּה בָקַעְתָּ, מַעְיָן וָנָחַל;    אַתָּה הוֹבַשְׁתָּ, נַהֲרוֹת אֵיתָן.

מקורות מרכזיים נוספים שנידונים הם:

מלחמת אלוהי ישראל בים: חבקוק ג, תהילים יח = שמואל ב כב, איוב מא.

גירוש הים והקוסמוגוניה: תהילים קד, משלי ח, תהילים לג, איוב לח, ירמיה ה, ישעיה יז, בראשית א, תהילים קמח.

המאבק בים והקוסמוגוניה משולבים יחדיו: איוב כו, תהילים פט, תהילים עד, תיאורי יציאת מצרים.

בריאת הר צפון ובניית בית המקדש.

המלכת אלוהי ישראל: תהילים צג, תהילים כט, תהילים כד.

ויש עוד מקורות משניים.

 

כנראה המקומות החשובים ביותר בהן מיתוס זה מופיע הם בריאת העולם ויציאת מצרים.

כאן אציין, כי בעבר כתבתי על ספרה של אורנה ליברמן "שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה" [1] שיורד לעומק מיתוס זה בדרך יצירתית ובחירות פרשנית.

 

מספרות האזור אסתפק בדוגמא אחת, מספרות אוגרית, בה "בעל נחלם בים, מנצחו ומולך על האלים":

"...

נתנה קולה: "ייפול תחת הכיסא, ים הנשיא". ענה כת'ר-וח'סס: "הלוא אמרתי

לך, הו בעל הנשיא, שניתי, הו, רוכב ערבות: הנה אויבך

בעל, הנה אויבך תמחץ, הנה תצמית צוררך.

תיקח מלכותך לעולם, ממשלתך לדור ודור".

עיצב כת'ר אלות ונקב בשמותיהן: "שמך, את,

'יגרש'. 'יגרש' גרשי את ים, גרשי את ים מכסאו,

את נהר ממושב ממשלתו. זנקי מידי בעל, כמו נשר

מאצבעותיו, (ו)הלמי (ב)כתף ים הנשיא, בין ידי

נהר השופט"....".

(עמ' 121).

הבאתי דווקא את הקטע הזה גם כי הוא ברור מאוד וגם כי יש בו שורות שכמובן מאוד מזכירות את תהילים.

 

ועתה לסיום המפתיע והמוזר:

עד כאן בעניין הים, אך ישנן אף מפלצות הים, אף שלא בהן מתמקד הספר: לויתן נחש בריח ולויתן נחש עקלתון, תנין ורהב ועוד. גם אלה חוזרים בכל ספרויות המזרח, וגם במקרא. דוגמא אחת היא היצור המופיע באיוב מא. אני מביא דווקא אותה כי בקריאה העכשווית שמתי לב לדבר שאפרטו מיד בהמשך:

י  עֲטִישֹׁתָיו, תָּהֶל אוֹר;    וְעֵינָיו, כְּעַפְעַפֵּי-שָׁחַר.

יא  מִפִּיו, לַפִּידִים יַהֲלֹכוּ;    כִּידוֹדֵי אֵשׁ, יִתְמַלָּטוּ.

יב  מִנְּחִירָיו, יֵצֵא עָשָׁן--    כְּדוּד נָפוּחַ וְאַגְמֹן.

יג  נַפְשׁוֹ, גֶּחָלִים תְּלַהֵט;    וְלַהַב, מִפִּיו יֵצֵא.

ובכן, קראתי זאת וחשבתי שהתיאור ממש דומה ל... דרקון! כן, כולל האש היוצאת מפיו.

מכאן אגיע לסיום דבריי בהשערה פרועה המסתמכת על שאלה שפעם פרסמתי [2], והיא – האם יכול להיות שהדינוזאורים [3] לא נכחדו לפני מיליוני שנים, אלא מעטים מהם שרדו וחיו אף בסמוך לאדם? הסימוכין-לכאורה שהבאתי הם:

א.      הופעת "התנינים הגדולים" בתנ"ך, וכי מהם ולמה הם דורשים ציון מיוחד. והנה עתה אנו רואים שחיות מוזרות כאלו אף חוזרות לכל אורך התנ"ך ובכל תרבויות המזרח.

ב.      ציורי מערות של דינוזאורים שראיתי בספרו של אריך פון דניקן "עקבות בחלל".

ג.       סיפורי הדרקונים שמופיעים בתרבויות רבות ותופשים מקום מרכזי, מדוע ומאיפה זה צמח? אמנם אפשר לפתור זאת כסיפור אגדה ותו לא, אך בצירוף כל הנתונים אפשר אולי לשער שיש כאן יותר מזה.

 

קראו שוב את השורות מאיוב וזכרו שחיות כאלה תוארו בכל התרבויות, ועתה ענו על השאלה – האם יכול להיות שאכן היו יצורים כאלה בעבר?

כן, אני יודע שזו מחשבה פרועה ולא מבוססת, אך בכל אופן היא נראית לי מעניינת דיה. ומי יודע, אולי גם המפלצת מלוך נס באמת הייתה?...

 

 

 



[1] כאן: http://nuritha.co.il/he/node/25107

[2] כאן: http://tora.us.fm/tnk1/messages/prqim_t0101_49.html

[3] על סיפורם מבחינה מדעית ראו בסרטון חדש, ממש מהימים האחרונים:
https://www.youtube.com/watch?v=XjZ14eFDrTk&lc=z13kznlipkipg1tqu04cjxlobyyajvuz0tg0k.1492178041853516

תגובות