מאת: daian
אל: daian1 @ 013.net
נכתב ב: 05:21:48 06.02.2007, כתוספת/תגובה ל: תגובה על: דברי בלעם הפחידו את יושבי כנען
אראל סגל שאל:
מיכה ו5: " עמי! זכר נא מה יעץ בלק מלך מואב, ומה ענה אתו בלעם בן בעור, מן השטים עד הגלגל , למען דעת צדקות ה' "
מה זה " מן השיטים עד הגלגל "?
מורה לתורה משה דין עבד יהוה משיב מענה:
אראל סגל מבני ישראל אתה
ועל ישראל יעץ בלעם בן בעור לבלק בן צפור מלך מואב וזקני מדין אתו אשר שכנו בארץ מואב בעת ההיא כי אם נשות מדין היפות=יפתו את בני ישראל לזנות במעשי זימה ולסור מאלהי ישראל רק אז יוכל מואב וכל גוי אחר להכות את ישראל בעזבו את יהוה אלהיו כי יהוה צבאות הוא הנלחם למען עמו ישראל וכי בלעם בן-בעור ידע זאת היטב כי מחזה שדי חזה נופל [נסתר] וגלוי עינים
אך אלהים הוכיח לבלעם בן-בעור כי לא יעזור למי שיועץ על ישראל רעה כי כבר האלהים ברך את ישראל גם ברוך הוא
ומה שקרה מן השטים עד הגלגל הוא תהליך קשה שתחילתו קללה בגלל היעוץ המקולל של בלעם בן-בעור
אשר בתחילת התהליך בשטים החלו בני ישראל לזנות אל בנות מואב ככתוב בספר במדבר פרק כה:
ספר במדבר פרק כה
(א) וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בַּשִּׁטִּים וַיָּחֶל הָעָם לִזְנוֹת אֶל בְּנוֹת מוֹאָב:
(ב) וַתִּקְרֶאןָ לָעָם לְזִבְחֵי אֱלֹהֵיהֶן וַיֹּאכַל הָעָם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לֵאלֹהֵיהֶן:
אך ברכת יהוה לאבותינו הקדושים אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב ברכתם גברה על על עצת בלעם בן- בעור אשר לדבריו "שומע אמרי אל" ומי ששומע אמרי אל גם האל שומע בקולו אך בכל זאת בסוף אלהים לא שמע לבלעם אף שבלעם התחכם ונתן עצה רעה אשר לא מפי יהוה.
וכי בסוף כאשר באו בני ישראל לארץ כנען בגלגל נודעו לכל צדקות יהוה אשר היה עם ישראל לכל אורך הדרך
וכי בגלגל מל יהושע את העם ככתוב בספר ירמיהו:
"המולו ליהוה והסירו כל ערלות לבכם"
ובספר יהושע פרק י כתוב:
(ז) וַיַּעַל יְהוֹשֻׁעַ מִן הַגִּלְגָּל הוּא וְכָל עַם הַמִּלְחָמָה עִמּוֹ וְכֹל גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל:
(ח) וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל יְהוֹשֻׁעַ אַל תִּירָא מֵהֶם כִּי בְיָדְךָ נְתַתִּים לֹא יַעֲמֹד אִישׁ מֵהֶם בְּפָנֶיךָ:
(ט) וַיָּבֹא אֲלֵיהֶם יְהוֹשֻׁעַ פִּתְאֹם כָּל הַלַּיְלָה עָלָה מִן הַגִּלְגָּל:
(י) וַיְהֻמֵּם יְהוָה לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם מַכָּה גְדוֹלָה בְּגִבְעוֹן וַיִּרְדְּפֵם דֶּרֶךְ מַעֲלֵה בֵית חוֹרֹן וַיַּכֵּם עַד עֲזֵקָה וְעַד מַקֵּדָה:
(יא) וַיְהִי בְּנֻסָם מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל הֵם בְּמוֹרַד בֵּית חוֹרֹן וַיהוָה הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן הַשָּׁמַיִם עַד עֲזֵקָה וַיָּמֻתוּ רַבִּים אֲשֶׁר מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בֶּחָרֶב:
(יב) אָז יְדַבֵּר יְהוֹשֻׁעַ לַיהוָה בְּיּוֹם תֵּת יְהוָה אֶת הָאֱמֹרִי לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר לְעֵינֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁמֶשׁ בְּגִבעוֹן דּוֹם וְיָרֵחַ בְּעֵמֶק אַיָּלוֹן:
(יג) וַיִּדֹּם הַשֶּׁמֶשׁ וְיָרֵחַ עָמָד עַד יִקֹּם גּוֹי אֹיְבָיו הֲלֹא הִיא כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁר וַיַּעֲמֹד הַשֶּׁמֶשׁ בַּחֲצִי הַשָּׁמַיִם וְלֹא אָץ לָבוֹא כְּיוֹם תָּמִים:
(יד) וְלֹא הָיָה כַּיּוֹם הַהוּא לְפָנָיו וְאַחֲרָיו לִשְׁמֹעַ יְהוָה בְּקוֹל אִישׁ כִּי יְהוָה נִלְחָם לְיִשְׂרָאֵל:
(טו) וַיָּשָׁב יְהוֹשֻׁעַ וְכָל יִשְׂרָאֵל עִמּוֹ אֶל הַמַּחֲנֶה הַגִּלְגָּלָה:
מן השטים עד הגלגל בסוף נודעו צדקות יהוה לישראל.
מורה לתורה משה דין מזרע אהרן הכהן הלוי
הנלחם למען אלהי ישראל
כִּי שִׂפְתֵי כֹהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה יְבַקְשׁוּ מִפִּיהוּ כִּי מַלְאַךְ יְהֹוָה צְבָאוֹת הוּא