מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 05:18:05 25.12.2006, כתוספת/תגובה ל: כלכלת בחירות - עצה חכמה
א) רחבעם בא לשכם - בתקווה למנוע את התגשמות נבואת "אחיה השילוני" לירבעם בן-נבט...
ב) (מלכים א' יא' 28) "והאיש ירבעם גבור חיל"...
כלומר, "צרועה" אימו האלמנה לא הייתה פשוטת עם (כדעת פרשנים) וברור כי אביו שנפטר היה ממשפחת אצילי אפרים...ירבעם שהופקד על "סבל בית יוסף" מרד בגלוי בשלמה, נמלט וקיבל מקלט פוליטי אצל פרעה שישק Osochor...אפשר לשער כי פרעה זה "ידע את יוסף" והכיר בזכותו של ירבעם למלוך על ישראל...
ג) (מלכים א' יב' 3) "וישלחו ויקראו לו"...
אם-כן, "בית יוסף" ראו בירבעם מועמד למלוכה...ולפי-כך, ירבעם לא חשש לחזור לשכם זמן קצר לפני מות שלמה...אז, בשכם הכין ירבעם את "בית יוסף" להתנתק משלטון שלמה...ולכן, בא רחבעם להמליך את עצמו בשכם ולא בירושלים...
ד) (מלכים א' יב' 4) "אביך הקשה את עלנו ואתה עתה הקל מעבדת אביך הקשה ומעלו הכבד אשר נתן עלינו ונעבדך"...כלומר, כאן מתועד משא ומתן פומבי...תוך שמירה על כבודו של בן המלך שלמה...
ה) (מלכים א' יב' 7) "אם היום תהיה עבד לעם הזה ועבדתם ועניתם ודברת אליהם דברים טובים והיו לך עבדים כל הימים"...הייתה זו עצת הזקנים לרחבעם ל"שחד" את דעת ה"מורדים"...ולהטות את לבם אליו ב"כלכלת שוחד" מפני כוונות ירבעם...
ו) (מלכים א' יב' 15) "כי-היתה סבה מעם יהוה"...
כלומר, "בית יוסף" (למרות ברכת יעקב ליהודה) ראו את עצמם "מלכים" על כל שבטי ישראל - מאז נולדו לאביהם השליט המצרי האהוב - וכדי להגשים את דבר נבואת "אחיה" ההיסטורית לא היססו למרוד ברחבעם...