קוד: מה קרה בחדר האיפור של איזבל בתנ"ך
סוג: מניעים1
מאת: אלי מייזליש (mauslish @ zahav.net.il)
אל:
בכל מה שקשור להתנהגותה של איזבל, אין הסבר מניח את הדעת לגבי האיפור שהיא השתמשה כדי להראות יפה יותר כשיהוא יפגוש אותה. "ותשם בפוך עיניה..." זה לא עניין של מה-בכך. האיפור אצל אסתר המלכה הוא "ואת שבע הנערות הראויות..." צריכה הייתה אסתר לשבע נערות כדי לתת לה טיפול קוסמטי. וכאן? האם לא היה לאיזבל שש או שבע נערות? צ'יק-צ'אק "ותשם בפוך עיניה..." וזה הכול?
אין ספק כי יש כאן דילוג של מערכה שלמה שהתנהלה בחדר האיפור של איזבל
כי אין זה דרכן של מלכות להתאפר בעצמן. ובפרט שיהוא עצמו אינו ממהר. הוא
מגיע העירה ולוקח לו זמן עד שהוא הולך להרוג את איזבל. השאלה שלי היא: כמה
זמן נמשך מהרגע שיהוא מגיע העירה ועד שהוא פונה לארמון איזבל?
לי נראה כי יהוא הגיע לארמון רק לאחר שאיזבל שהתה כמה שעות באמבטיה
של חלב אתונות והנערות עיסו את גופה וערכו לה "פרמננט" עם שמפו תוצרת
צידון. ואז - רק אחרי שאיזבל התבוננה במראה כי אכן הוא "טוב" כנאמר 'ותיטב
את ראשה' - רק אז היא ניגשה להתמודד פנים אל פנים עם יהוא. בפסוק זה נראה
כאילו כל העסק לקח שניות ובחיפזון "ותשם בפוך..." כמו אצל אברהם עם שלושת
המלאכים "ויקח בן בקר רך וטוב..." כל קצב יודע כי לבחור עגל צעיר מהשדה
לוקח זמן ממושך. אז "ויקח" זה לא עניין של רגע אלא של שעה ארוכה. לכן,
איזבל המשיכה להתנהג בשחצנות שאפיין אותה וכל עוד היא לא הייתה מוכנה
במלוא הדרה - היא לא באה למפגש הדמים האחרון של חייה.
תום שוחט, tom_shohat @ hotmail.co.il, 09.12.2004:
לדעתי, איזבל פשוט בכתה אחרי שהיא ראתה מה קורה לבנה. איזבל היא דמות מאוד חזקה, והיא לא יכולה להרשות לעצמה שהעם יראה אותה בוכה כשהיא מוציאה את הראש שלה מהחלון. לכן היא מתאפרת כדי להסתיר את הבכי... אבל התנ"ך יודע מה קרה שם באמת ובגלל זה הוא מספר לנו את זה.
זאביק, zebikz @ walla.co.il, 25.01.2006: לפי דעתי איזבל ניסתה לחמול על חיה שהתאפרה. אולי זה נשמע כמו קללה "זמרי הורג אדוניו", אבל אני חושב שהיא רק ניסתה להגן על עצמה כשראתה את יהוא וכינתה אותו "זמרי הורג אדוניו"- כמו שזמרי הרג את אדוניו, כך אתה תהרוג אותי. לכן היא התאפרה לכבודו וקיוותה שימחל לה. יהי זיכרה ברוך..
אלי מייזליש, maislish@zahav.net.il, 06.01.2007: אני מבקש להוסיף הערה נוספת לגוף המאמר שפורסם בשמי, וכן, שתי הערה למגיבים כאן: הסיפור של איזבל הוא מסוג הסיפורים שאיש כיום אינו יכול לאמר: "הייתי שם - ושמעתי וראיתי...", או שאתה יוצא מהנחה שמחבר הסיפור הוא נאמן עליך וכל מילה היא כמו חקוקה בסלע, או שכחוקר מקרא, אתה יכול להבין את משמעות הסיפור כהווייתו ולהתייחס אל הסיפור כפי שהמחבר ביקש להשמיע.ניכר כי המחבר
קמצן בתיאורים. והסיבה היא פשוטה: לשם מה? הרי משמעותו של הסיפור היא
"עונש לרשעים" וכי מה זה חשוב אם האיזבל הזו אכלה בינתיים גם יונה צלויה
או לגמה מיץ תאנים מכד קטן של זהב.
התיאור מספר על מלכה אכזרית שמתה מות אכזר - בהתאם לצווי המקרא. והשליח הוא יהוא. הדרמה של האיפור בא לגוון על שבלונת ההרג המתבקש מתחילת המסע של יהוא המתקיים על פי הנבואה. אבל!! יש כאן גלישה דרמטית של המחבר אל פינה קטנה החבויה במוחה הקודח של הנכלולית "אולי אם אתאפר ישנה הגבר הזה את שליחותו..." ומי אינו מוכן לשתות מיץ תאנים בסלון הארמון עם המלכה בכבודה ובעצמה? ואולי היא תזמין עבורו גם כמה קינוחים מצוות הטבחים ואולי אולי אולי וד"ל. לכן, השהייה של איזבל בחדר האמבטיה עם חלב אתונות, משפר מעט את הבלתי ידוע לנו מה היה באמת בחדר האיפור שלה. וזה גם נחמד לדעת כי בעבר המלכות התאפרו לעת צרה.
זה עונה גם לשני המבקרים.