קוד: המיתולוגיה היוונית והתנ"ך: סיפור הבריאה בתנ"ך
סוג: בסיס
מאת: חגי הופר
אל:
כידוע, יש סיפורי בריאה רבים לעמים השונים והמתואר בספר בראשית שלנו איננו בלבדי. ואולם, אם נשים לב, נמצא שהמתואר בו מקביל מבחינות רבות לזה המתואר במיתולוגיה היוונית: שם האל הראשון הוא "כאוס", כלומר החלל הנמצא באי-סדר, ואילו כאן אומרים לנו - "תוהו ובוהו", שמשמעותו זהה. עוד מהאלים הראשונים - "גאיה", הארץ, ו"אורנוס", השמים, ואילו כאן מצויינים - "השמיים והארץ" כבר בהתחלה. ועוד - שם אנו מוצאים בתחילה את קרונוס, שכשמו כן הוא - אל הזמן, הכרונולוגיה, ואילו כאן תחילה נאמר "בראשית", כלומר - ראשית הזמן, וכן הבריאה נעשית בשבעת ימי השבוע על-פי סדרם. עוד ניתן למצוא את התהום, שמצויה גם כאן וגם ושם וכן גם במיתוס המסופוטמי בדמות תיאמת, אלת הים, שנגזרה לשני חלקים וממנה נברא העולם בידי מורדוך, שהוא המקביל לאלוהים.
זה הדומה, אך יש גם שוני מהותי כמובן והוא - שמה שמופיע במיתולוגיה היוונית כאלים מופיע בסיפור העברי כנבראים בלבד. אלוהים הוא אחד ואין עימו שותפים וגם לא מסופר לנו דבר אודותיו, שלא כבמיתולוגיה היוונית, בה מסופרים לנו סיפורים רבים אודות האלים - וסיפורים נוראיים ולא מוסריים ברובם. כלומר - אצלנו אין תיאוגניה, סיפור מלחמות האלים. ובכל אופן שרידים לסיפורים מיתולוגיים אפשר למצוא גם בתנ"ך העברי, כמו - איוב כו12: "בכחו רגע הים ובתובנתו מחץ רהב", כשרהב מפורש כתנין קדמון שנלחם באלוהים. גם תיאמת הייתה תנין.