מאת: חגי הופר
אל:
נכתב ב: 11:57:49 18.04.2009, כתוספת/תגובה ל: בראשית ב
כותב בכוזרי, מאמר שלישי, עג: "כך בארו את הפסוק... כרמז ל'שבע מצוות שנצטוו בני נח', בדרשם: "ויצו - אלו הדינין, ה' - זה ברכת השם, אלהים - זו עבודה זרה; על האדם - זו שפיכות דמים, לאמר - זה גלוי עריות, מכל עץ הגן - זה גזל, אכל תאכל - זה אבר מן החי"". והוא כותב שיש עלינו לקבל את דבריהם כמו שהם, שכן או שהיו להם בדרך פירוש התורה סודות שבאו להם בקבלה, או שהשתמשו ב'אסמכתא', ואף ש-"מה רב המרחק בין הענינים האלה ובין הפסוק הזה!", ומוסיף - כי זה דרך סימן, למען הקל בזה על זכירת המצוות. ויש לציין, כי בדיוק סוג פרשנות שכזה הוא שמוכר לנו מ'הגדה של פסח' (ובאמת המשך הכתוב שם מדבר על 'הגדות'). וזוהי דרך פרשנות האופיינית לזמן ההוא, בו נכתבה.