סיפורים מבראשית - ויצא

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

נכתב ב: 13:05:48  20.11.2015, כתוספת/תגובה ל: בראשית כח

סיפורים מבראשית – ויצא

בפרשתנו: יעקב חולם את חלום הסולם, בו מלאכים עולים ויורדים. הוא מגיע לחרן ולאחר שיג ושיח עם הרועים פוגש ברחל ונושק לה. היא מביאה אותו לבית לבן אביה ויעקב עובד עבור רחל 7 שנים. אך לבן מרמה אותו ונותן לו את לאה במקומה. לאחר מכן הוא נותן לו גם את רחל עבור עוד 7 שנות עבודה. נולדים ילדים. ראובן מוצא דודאים ולאה נותנת אותם לרחל, בעבור "השכרת" יעקב אישה ללילה. יעקב קובע תנאי פרישה עם לבן, לאחר עוד 6 ששנים שעבד איתו תמורת שכר, ונולדים דווקא סוגי הצאן שנקבעו כשכרו. יעקב בורח מבית לבן, רחל גונבת את תרפי אביה ולבן רודף אחריהם ומשיגם, אך לא מוצא את התרפים ומשחררם לשלום. הם גם בונים מצבה לאות שלום ביניהם.

כפי שאנו רואים, הרבה עניינים יש בפרשה, ואפשר להתייחס לכולם. אני בכל זאת אמקד את המבט לתופעה אחת והיא: נראה כי יעקב מתאהב ברחל ב"אהבה ממבט ראשון". היכן עוד אהבה כזו מופיעה בספרות או בקולנוע? ואולי אוסיף שאלת משנה אופציונאלית: היכן עוד מופיע סולם בספרות או בקולנוע, אם בכלל?

תרומתי: אני עצמי אתייחס לעניין אחר בפרשה והוא העבודה 7 שנים תמורת רחל. בסרט הישראלי "מקום בגן עדן" (יוסי מדמוני, 2013), הגיבור, לוחם עטור תהילה, מתאהב במישהי בבסיס ועובד בשבילה שנה שלמה בבית אביה המסורתי, כדרישתו.

לכו על זה!

 

אתי: בספר שאני קוראת כעת, "אמריקנה" מאת צ`יממנדה נגוזי אדיצ`י, מתרחש ארוע של אהבה ממבט ראשון. אובינזה, שהוא תלמיד חדש בתיכון בלאגוס, תופס חיש קל את המקום השני במידרג הבנים הפופולרים. החברים משדכים בינו ובין הראויה לו, מספר שתים במידרג הבנות הפופולריות, אך הוא מתאהב ממבט ראשון דווקא בחברתה, איפמלו, גיבורת הספר.

"כבוד" מאת אליף שאפאק נפתח בסיפורן של שתי אחיות, ג'מילה ופמבה. אדם מתאהב בג'מילה, אך מוצא עצמו נשוי לאחותה

 

חגי: תודה אתי

זה מזכיר גם את סיפורה של שרה אהרנסון, גיבורת ניל"י, שהייתה קרובה לאבשלום פיינברג, אך לבסוף הוא נישא לאחותה. בטח מספרים על כך ב"אות מאבשלום".

 

אתי: כן, וגם בספר שעולה עליו בכמה דרגות, "אדום עתיק" מאת גבריאלה אביגור רותם

 

גאולה: אבשלום לא נישא לרבקה, חגי, הגם שבסוף נקשר קשר רומנטי ביניהם. רבקה היתה רווקה כל חייה.

וכל חייה התגוררה בבית אהרונסון. אמי ואחי זכו לפגוש בה.

 

חגי: אז צריך לתקן את הערך בויקיפדיה...

 

גאולה: צריך לתקן הרבה ערכים בויקיפדיה, חגי. עצמות אבשלום זוהו רק בשנות השבעים. האם עד אז היתה רבקה עגונה? אופתע מאוד אם מישהו יוכיח לי שטעות בידי.

 

חגי: לא בקי מספיק בנושא

 

גאולה: מקווה שמישהו שבקי יאיר את עינינו, חגי.

 

אתי: אני לא מומחית, אבל ממה שקראתי נראה שרבקה ואבשלום היו מאורסים.

 

גאולה: זה בדיוק מה שאני יודעת, אתי. הם מעולם לא התחתנו.

 

גדי: ננסה למצוא משהו מעניין. הנזיר בגנו מתאר את מחקריו של גרגורי מנדל באפונים, מחקרים שהיו הבסיס למדע הגנטיקה אבל יעקב אבינו כבר עשה זאת לפניו

הנה מה שכתבתי על יעקב הגנטיקאי

http://www.xn----2hcm6cgyhbh.com/2012/11/genetics.html

 

חגי: תודה גדי, מתברר שכבר אז ידועו על הגן הרססיבי

 

גדי: זה היה החידוש שיעקב הבין שצאצא לא בהכרח יהיה דומה להורים...

 

אתי: יש עוד ספר טוב על גרגור מנדל, "הגמד של מנדל" מאת סיימון מאואר

http://www.am-oved.co.il/product?c0=14068

 

רבקה: אז ככה, כבר בתורה אנו מוצאים את מיכל בת שאול שמתאהבת נואשות בדוד, ומשלמת מחירים גדולים על אהבה זו. פעם יחידה בתנ"ך שכתוב הפועל לאהוב כשהוא מתייחס לאישה.

 

חגי: תודה רבקה, ומיכל ניתנה לדוד במקום מירב אחותה, גם שם חוזר הסיפור של שתי אחיות.

 

רבקה: אכן כן,חגי, המיוחד בסיפור אהבה זה הוא אהבה טוטאלית ומסתיימת בסיום טראגי, אם כי יוכי ברנדייס בספרה מלכים ג' מתארת את הדברים אחרת (שינויים שלא מצאו חן בעיניי...)

עולה בראשי אהבתו ממבט ראשון של איתמר בנו של בן יהודה מחדש השפה לאהובתו מן הספר " הבכור לבית אבי" אכתוב אחר כך על אהבות נוספות.

 

גדי: לאה למשפחת אבו שדיד... וכבר מתנגן לי השיר בראש...

 

רבקה: נכון גדי , ובאותם ימים אשכנזי, תפרן עם בת אצולה ספרדית, שומו שמים......(איך משתנים הדברים , אפילו באהבה, אבל האהבה נצחה)

 

גל: טוב, על הפרשה הזאת יש את הספר "האוהל האדום". לגבי התמות עצמן - התאהבות של אדם באחות ונישואים לאחרת יש בכמה ספרים - "בת בולין האחרת" ו"הירושה" לשאנדור מאריי. לעבוד כדי להשיג כסף להתחתן עם משהי עומד לי על קצה המקלדת ולא מצליחה להיזכר. אני עוד אזכר בעוד דברים ואכתוב בהמשך.

 

רבקה: וכמובן, כמובן בספרה של חברתנו ושל חברתי היקרה משכבר הימים ציפי לביא בספרה "עקבים בחול" המבוסס על סיפור אמיתי, התאהבותו של אביה, הבחור הדתי, בחור הישיבה, באמה, שבאה מעולם אחר, חילוני לחלוטין. את הלהט הכתוב בספר כבר לא הייתי עדה לו, אך זוגיות ואהבה שרתה בבית ובמשפחה, שבה הייתי כבת בית.

מי שלא קרא שימהר לקרוא, הוותיקים וודאי קראו.

 

גאולה: קראתי רבקה יקרה את ספרה הנפלא של ציפי "עקבים בחול" ואני מצטרפת להמלצתך החמה עליו.

סבתי ז"ל כתבה בספרה "מתל-אביב הקטנה למוסקווה" על התאהבותה במבט ראשון בגיל 14 במאיר סלונים. הם נשארו בקשר עד למותה בגיל 82. מה שהפריד ביניהם היה גירושה של סבתי כשהיתה בת 18 לרוסיה בעוון פעילותה הקומוניסטית.

 

אריק: יעקב גם מנשק את רחל ליד הבאר, ולא ברור לנו מה היא חושבת על ההטרדה המינית הזו...

 

חגי: ומה חז"ל חושבים על ההפקרות המינית הזו... כנראה נשק לה על הלחי...

 

רבקה: הנשיקות היו דבר מקובל בתקופה זו (עד היום עמי במזרח מתנשקים, והנשיקה היא מעין לחיצת יד של אנשי המערב) במקרה של יעקב, נהיה צמודים לכתוב "......ויגש יעקב ויגל את האבן מעל פי הבאר וישק את צאן לבן אחי אמו, וישק יעקב לרחל וישא את קולו ויבך" בראשית, כ"ט פסוקים י-יא. יעקב תחילה עוזר לרחל בהשקיית הצאן-ג'סטה בפעולה, אחר כך מנשק לה. הוא הרוויח נשיקה זו בכבוד....) ואחר כך בוכה מהתרגשות, מעצמת התאהבותו, מפגישתו עם בת משפחתו אחרי תלאות רבות. יש כאן מעבר הדרגתי מן המעשה עד ההתפרצות הרגשית. ויעקב מתנהג כאן יפה. אריק וחגי לתשומת לבכם.....

 

גאולה: כה יפה כותב מאיר שלו בספרו הנהדר "תנ"ך עכשיו" שראשית כל הדהים יעקב את רחל באביריותו ובכוחו, אחר-כך הזר המושיע נשק לה ורק אחר-כך גילה לה שהוא בן דודה וזאת כדי שהנשיקה לא תיתפס כמחווה משפחתית.

 

תגובות