סיפורים מבראשית - וישלח

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

נכתב ב: 14:56:34  27.11.2015, כתוספת/תגובה ל: בראשית לד

סיפורים מבראשית וישלח

בפרשתנו יעקב מתכונן לפגישה עם עשיו, הוא שולח לו מתנות וגם מחלק את מחנהו. באמצע הוא גם נלחם עם איש/מלאך, שנוקע את רגלו ומברכו. אבל עשיו מתברר כלא תוקפני בעליל והם נפגשים בשלום ונפרדים בשלום. כאן בא סיפורה של דינה, שנאנסת על-ידי שכם בן חמור, ומאוחר יותר שמעון לוי נוקמים על האונס הזה והורגים את כל בני העיר, למרות שהגיעו קודם להסכם שיעשו ברית מילה ויתחתנו זה בזה. יעקב בונה מזבח בבית אל. אלוהים מברך את יעקב ומשנה את שמו לישראל. ולבסוף באים תולדות עשיו ואלופיו.

ניתן להתייחס למפגש בין יעקב ועשיו לאחר שנים, שגרר פחד אך הסתיים בשלום. אך למי שיש אומץ אפשר להתייחס גם לסיפור האונס – היכן עוד בספרות או בקולנוע מופיע סיפור אונס אכזרי שנקמה אחריו? מקרים כאלה לא חסר. ושוב, מי שזה קשה לו או לה יכול להתייחס לאספקטים אחרים בפרשה.

תרומתי: בסרט "בלתי הפיך" (גספר נואה, 2002) ישנה סצנה ארוכה ומפורטת, קשה מאוד, של אונס. לאחר מכן בן זוגה של הנאנסת נוקם והורג את האנס. אלא שהסרט מובא מהסוף להתחלה, כך שסצנת הנקמה באה בעצם לפני סצנת האונס המחרידה. באופן זה מתקבלת אמירה בדבר ההכרחיות וההיקבעות-מראש של החטא ועונשו ובמיוחד של תחושת הנקם.

בהצלחה.

 

גדי: כמובן שהאוהל האדום עולה מיד במחשבה.

על הספר: שמה דינה. בתנ"ך מוזכרים חייה כאפיזודה קצרה ואלימה, המופיעה בינות לפרקים מוכרים הרבה יותר בספר בראשית, העוסקים באביה יעקב ובתריסר בניו. ספר זה המסופר בגוף ראשון, מגלה את תולדותיה וחייה רבי התהפוכות של דינה ושל הנשים בעולמה.

האוהל האדום, שבו אין לגברים דריסת רגל, הוא מעון הנשים בתקופת נידתן. בו מתרחשות דרמות, קנאות ואהבות, ובו יוצאים לאוויר העולם ילדים וסודות כמוסים. היא סופגת שם את יסודות החוכמה הנשית ואת המסורת העתיקה של האמהות שלה: לאה, רחל, זלפה ובלהה. סביב ההתרחשויות באוהל האדום מתעצבת האישיות והמודעות הנשית של דינה בת יעקב.

סיפור חייה של דינה עובר על הגבול הדק שבין עוצמה לחוסר אונים, בין עצמאות לקבלת הדין, בין יצר ההישרדות לייאוש קיומי. אניטה דיאמנט מעניקה לסיפורה של דינה פרשנות מקורית וייחודית שמאירה באור חדש את האפיזודה התנ"כית ומחיה בה את הרגשות, הסערות, העצב והכאב, את אכזריותו של רגש הקנאה ואת תוצאותיו ההרסניות.

"האוהל האדום", שעולה מתוך תקופה של ראשית ההיסטוריה, הוא סיפור נוגע ללב וגם הישג רב ערך בספרות המודרנית, אשר מאפשר לקוראים להתבונן התבוננות חדשה בחברה הנשית התנ"כית.

http://nuritha.co.il/he/node/11232

 

גדי: ועוד שניים לרשימת האלופים. אלוף בצלות ואלוף שום של ביאליק.

 

רבקה: בספרה "אפר על ראשה" של חוה עציוני הלוי, מעלה הסופרת את בעיית האונס. תמר בתו של דוד נאנסת על ידי אמנון, ויוצאת מן החדר בזעקה. זו זעקת כל הנשים שהושפלו על ידי גברים אנסים. בעוד שמקרה שהבאת חגי לוקחים שמעון ולוי את החוק לידיהם, למרות הניסיון לסיים את העניין בדרכי שלום (ודרך אגב, התנ"ך שנטייתו לקצר ידועה אינו כותב איך הגיעה דינה לשכם?? מעורר תמיהה......) הרי במקרה של אונס תמר, אמנון נרצח על ידי אבשלום אחיו, שנאלץ לברוח לגשור מולדת אמו. בשני המקרים המשותף הוא רפיון תגובתם של יעקב האב בפרשת דינה , ובפרשת תמר רפיונו של דוד, שבכל מה שהיה קשור לילדיו, גילה רפיסות .

 

ועוד הערה לי לגבי פרשת השבוע, יעקב ציפה למאבק אלים ששורשו בנקמה מצד אחיו עשיו בפגישתו עמו, וראה זה פלא, עשיו מקבל את פני אחיו בהתרגשות רבה "וירץ עשיו לקראתו ויחבקהו ויפל על צווארו ישקהו ויבכו" פרק ל"ג פסוק ד'. הוא אף מזמינו לביתו. קבלת פנים מפתיעה לאור כל "החשבונות" שהיו לו לעשיו עם אחיו יעקב.

 

אתי: בספר "השקרים האחרונים של הגוף" מאת גיל הראבן, מסופר על אונס שהתרחש בילדות, על ההתמודדות עם הזכרון, ועל הנקמה המתוכננת.

http://www.text.org.il/index.php?book=0801012

 

תגובות